Dutch |English nl | en
Nieuwe fase in project Sofia gaat van start, ook voor Iv-Offshore & Energy Iv-Offshore & Energy

Nieuwe fase in project Sofia gaat van start, ook voor Iv-Offshore & Energy

Ruim twee jaar lang heeft een groot team van engineers van Iv-Offshore & Energy gewerkt aan een van de meest uitdagende projecten tot nu toe: het HVDC (hoogspanningsgelijkstroom) offshore converterplatform voor de Sofia Offshore Wind Farm. Sofia is een van de grootste projecten tot nu toe in de portefeuille van RWE Renewables, met een opwekkingscapaciteit van 1,4 gigawatt (GW). De ontwerpfase zit er bijna op, maar helemaal klaar is het project nog niet. Integendeel, in Indonesië is de bouw van het platform in volle gang.

Voor Iv-Offshore & Energy is het Sofia-project het grootste project tot nu toe. In juli 2020 tekende Iv-Offshore & Energy een eerste contract om voor Sembcorp Marine Offshore Platforms Ltd (SMOP) uit Singapore het detailontwerp van de topside (het platform) en jacket (de fundering) te maken. Iv-Offshore & Energy heeft daarnaast nog een belangrijke rol, namelijk de inkoop van alle ondersteunende installaties van het platform.

‘Het gaat nu pas echt beginnen’

GE Renewable Energy Grid Solutions (GE) levert de HVDC-installatie aan. Iv-Offshore & Energy is als engineering partner van SMOP volledig verantwoordelijk voor de engineering en de platform-systeemintegratie en ondersteunt SMOP ook bij engineeringsvraagstukken vanuit de bouw. SMOP is momenteel bezig met de bouw van het platform op het Indonesische eiland Batam, vlak voor de kust van Singapore.

Gezien het belangrijke aandeel van Iv-Offshore & Energy in dit imposante offshore project, is het niet vreemd dat na afronding van de engineeringswerkzaamheden Iv-Offshore & Energy ook nog betrokken is bij de ondersteuning van de bouw. Dit om onder andere alle vragen vanuit constructeurs en partners over de engineering te kunnen beantwoorden. Dit betekent concreet dat vanaf het nieuwe jaar ook Iv’ers op het terrein van SMOP in Batam aanwezig zijn.

Beperkter, maar nóg belangrijker
Projectmanager Rogier Regenbogen kijkt dus nog niet terug op een van de meest uitdagende en complexe projecten in de historie van het bedrijf. “Onze rol is inderdaad nog niet klaar. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het nu pas echt gaat beginnen. Onze leveringen aan de werf zijn bijna compleet en sinds april 2022 is Alex de Jong onze site vertegenwoordiger in Batam. Hij zal de komende twee jaar op de werf zitten namens Iv-Offshore & Energy. Hij is ons lokale contactpersoon voor de klant, het constructieteam en andere belanghebbenden op de SMOP-werf, maar ook het hoofd van ons site team. Een van de activiteiten van ons site team is het monitoren en ondersteunen van de werf om ervoor te zorgen dat onze geleverde goederen op een goede manier worden onderhouden en behandeld.”

De rol van Iv-Offshore & Energy is qua hoeveelheid werk wel wat afgenomen, maar wel nóg belangrijker. Want na een succesvol afgeronde engineeringsfase, is het nu cruciaal dat alle apparatuur en het platform op de juiste manier en conform het ontwerp worden gebouwd en geïnstalleerd. Rogier: “Dat maakt het een heel erg mooi en interessant project om uit te voeren. We werken voor de eerste keer samen met SMOP en de wederzijdse verwachtingen kwamen niet altijd overeen. Ook die moet je zien te managen.”

Kwalitatief en kwantitatief veel
Wat staat er voor Iv te gebeuren? In januari 2023 gaan extra engineers van Iv-Offshore & Energy naar Indonesië. Dan begint het installatiewerk en tevens komen dan ook de laatste onderdelen aan op de werf van SMOP, zoals de dekkraan en de laatste schakelkasten. Iv-Offshore & Energy is verantwoordelijk voor het transport van de goederen naar de werf in Batam. De transporten vanuit Europa naar het Indonesische eiland duurden gemiddeld zo’n 6 weken. Best spannend, zegt Rogier, om alle papieren tijdig op orde te hebben, de containerschepen geboekt, containers gestouwd en vooral om de goederen in goede staat op de werf te krijgen.

“Het is vooral spannend vanwege de afmetingen en het gewicht. Dit HVDC-platform is gigantisch. Het is het grootste platform (10.000 ton, red.) dat we tot nu toe hebben ontworpen. Om dit platform in werkelijk gebouwd te zien worden, is best bijzonder,” vindt de projectmanager.

‘Om het gebouwd te zien worden, is best bijzonder’

Omvang van het platform
Het HVDC-platform, op dit moment een van de grootste ter wereld die in bedrijf genomen gaat worden, bestaat uit zes dekken. In totaal zal het platform een hoogte bereiken van zo’n vijfenzeventig meter boven zeeniveau en ongeveer veertig meter breed en is ongeveer honderd meter lang inclusief het helikopterdek. De topside komt te staan op een achtpotig jacket, dat bijna dertig meter onder zeeniveau op de zeebodem komt te staan. Op het hoogste dek steekt de telecommunicatiemast van zo'n twintig meter boven het platform dek uit.

Los van de enorme omvang van het converterplatform, was de complexiteit aan de binnenkant van het platform een behoorlijke uitdaging. Vanwege het grote vermogen van 1,4 Gigawatt, is er simpelweg meer ruimte nodig om de grotere HVDC- en ondersteunende installaties in te kunnen passen. In ons ontwerp moesten we ook rekening houden met het veilig en goed bereikbaar zijn van de installaties voor onderhoud en inspecties, wat mogelijk moet zijn terwijl het platform in bedrijf is. Niet eenvoudig, maar nodig om aan de hoge beschikbaarheidseisen te voldoen, en dat vereiste out-of-the-box denken.

Dat laatste is zeker op het koelsysteem van toepassing. Bij het omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom komt veel warmte vrij, dat afgevoerd moet worden. De installatie wordt gekoeld met buitenlucht en koelwater. In het verleden besteedden we de HVAC-installatie uit, in het geval van Sofia ontwierp Iv-Offshore & Energy de installatie zelf. Door koelwater te kiezen voor de HVAC-installatie in plaats van luchtcondensors, konden we een compacter koelsysteem ontwerpen. Het zijn belangrijke details in een ontwerp dat vraagt om creativiteit.

‘We zijn niet bang om verantwoordelijkheid te nemen’

Energie voor 1,2 miljoen huishoudens
Ons platformontwerp, waar we de afgelopen twee jaar aan hebben gewerkt, zal de komende maanden steeds meer realiteit worden in Indonesië. Een mijlpaal en tegelijk de start van een nieuwe fase. Dat Iv-Offshore & Energy er nog steeds bij betrokken is, is volgens Rogier een goed teken. “We krijgen veel verantwoordelijkheid en we zijn niet bang om die te nemen. In deze fase krijgen we veel vragen van de werf. Omdat we de prioriteiten begrijpen, kunnen we onze klant op de beste manier ondersteunen.”

Na voltooiing van de werkzaamheden op Batam in 2024 zal het Sofia HVDC-platform naar de Doggersbank verscheept worden naar zijn uiteindelijke locatie, zo'n tweehonderd kilometer ten noordoosten van de Britse kust. Het Offshore Converter Platform zal in 2026 volledig operationeel zijn en dan in staat zijn om ongeveer 1,2 miljoen Britse huishoudens van stroom te voorzien.
 

Wil je meer weten over het Sofia project? Fedor vertelt je er graag meer over. Bel hem via 088 943 2800 or send Fedor an email.