Ingenieurs
met passie voor techniek
Hoofdkantoor
Iv-Groep b.v.
Noordhoek 37
3351 LD Papendrecht
Nederland
+31 88 943 3000
info@iv-groep.n
l
Alle Iv vestigingen
Markten
Bouw & Installaties
Commerciële bedrijven
Datacenters
Onderwijs
Overheid
Woningbouw
Sport en recreatie
Vervoersbedrijven
Zorg
Alles over Bouw & Installaties
Handling
Scheepswerven
Staalconstructie bedrijven
T&I Contractors
Alles over Handling
Industrie
Chemieproducenten
Farmaproducenten
Foodfabrikanten
Tankterminals
Alles over Industrie
Infra & Verkeer
Aannemers
Architecten
Gemeenten
Havenbedrijven
Provincies
Rijkswaterstaat
Spoorbeheerders
Staalconstructie bedrijven
Waterschappen
Alles over Infra & Verkeer
Maritiem
Defensie-organisaties
Energiebedrijven
Kennisinstellingen
Marine operators / owners
Missiesysteemleveranciers
Offshore (FPSO) contractors
Scheepswerven
Alles over Maritiem
Offshore & Energie
Contractors
Energiebedrijven
Gridoperators
Operators
T&I Contractors
Alles over Offshore & Energie
Water
Aannemers
Drinkwaterbedrijven
Gemeenten
Industrie
Rijkswaterstaat
Waterschappen waterkwaliteit
Waterschappen beheer & veiligheid
Alles over Water
Nieuws
Vacatures
Over Iv
Projecten
Duurzaamheid & Innovatie
Werken bij Iv
Facts & Figures
Ons DNA
Specialist in staal en werktuigbouw
The Dutch Engineering Experience
Vacatures
Contact
Home
>
Werken bij Iv
>
Onze vacatures
Zoeken
Terug naar Nieuws
Schouders eronder: een nieuwe containerkraan voor de BCTN-terminal in Alblasserdam
Iv-Consult
Steel & Mechanical Engineering
Artikel uit Bouwen met Staal editie 294
Voor een netwerk van inland-containerterminals voor de Nederlandse binnenvaart is een containerkraan ontworpen op twee miljoen cycli. Standplaats is Alblasserdam. Verwacht wordt dat de containerkraan eind dit jaar wordt opgeleverd. De dynamische belasting uit versnellingen heeft diepe impact op het ontwerp. De containerkraan is volledig opgebouwd uit stalen doosconstructies met gezette staalplaten.
De BCTN-terminal in Alblasserdam is uitgerust voor 20-, 40- en 45-feet containers, die samen met de scheepsgrootte bepalend zijn voor de hoofdmaatvoering van de containerkraan (95,5x27,5x24 m). De kraan is ontworpen op twee miljoen cycli (full service (24-7), over twintig jaar), dus 100.000 per jaar, ofwel drie minuten per cyclus over 81 m. Een cyclus is een gemiddelde los- en laadbeweging van het vrachtschip naar het midden van de stack en terug. Concreter: een container oppakken uit het schip, naar landzijde vervoeren en daar lossen en dan met een lege trolley terug naar het schip. De containerkraan is uitgelegd op een parallelopstelling met twee containerschepen naast elkaar, waardoor een relatief groot overstek nodig is aan de waterzijde: 27,5 m, gemeten vanaf de rail waterzijde tot maximaal bereik van de trolley (‘kat’). De container wordt uit het schip gehesen waarna de kat het rijdt naar de ‘stack’, een (tijdelijke) opstelruimte tussen de ‘poten’ van de kraanconstructie. De vrachtwagens aan de landzijde worden aan de buitenzijde van de kraan geladen vanuit een overstek, kleiner dan aan waterzijde.
Iv-Consult maakte het ontwerp van de nieuwe containerkraan. Naar verwachting wordt de containerkraan eind dit jaar opgeleverd. Collega's Xander Verseveldt en Marcel van Es zijn recent door vakblad Bouwen met Staal geïnterviewd over dit uitdagende project. Lees hier meer over in
dit artikel
dat recent in het vakblad is gepubliceerd.
Wil je meer weten over dit project?
Jaco vertelt je er graag meer over. Bel hem via
088 943 8331
of stuur Jaco een mail
Stuur Jaco een mail
Naam:
E-mailadres:
Bericht:
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kun jij ons versterken?
Werken bij Iv-groep betekend elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Zelfstandig of met een team van top experts.
Bekijk onze vacatures