Ingenieurs
met passie voor techniek
Hoofdkantoor
Iv-Groep b.v.
Noordhoek 37
3351 LD Papendrecht
Nederland
+31 88 943 3000
info@iv-groep.n
l
Alle Iv vestigingen
Markten
Bouw & Installaties
Commerciële bedrijven
Datacenters
Onderwijs
Overheid
Woningbouw
Sport en recreatie
Vervoersbedrijven
Zorg
Alles over Bouw & Installaties
Handling
Scheepswerven
Staalconstructie bedrijven
T&I Contractors
Alles over Handling
Industrie
Chemieproducenten
Farmaproducenten
Foodfabrikanten
Tankterminals
Alles over Industrie
Infra & Verkeer
Aannemers
Architecten
Gemeenten
Havenbedrijven
Provincies
Rijkswaterstaat
Spoorbeheerders
Staalconstructie bedrijven
Waterschappen
Alles over Infra & Verkeer
Maritiem
Defensie-organisaties
Energiebedrijven
Kennisinstellingen
Marine operators / owners
Missiesysteemleveranciers
Offshore (FPSO) contractors
Scheepswerven
Alles over Maritiem
Offshore & Energie
Contractors
Energiebedrijven
Gridoperators
Operators
T&I Contractors
Alles over Offshore & Energie
Water
Aannemers
Drinkwaterbedrijven
Gemeenten
Industrie
Rijkswaterstaat
Waterschappen waterkwaliteit
Waterschappen beheer & veiligheid
Alles over Water
Nieuws
Vacatures
Over Iv
Projecten
Duurzaamheid & Innovatie
Werken bij Iv
Facts & Figures
Ons DNA
Specialist in staal en werktuigbouw
The Dutch Engineering Experience
Vacatures
Contact
Home
>
Werken bij Iv
>
Onze vacatures
Zoeken
Terug naar Nieuws
Iv levert cruciale faalkansdeskundigheid voor de stormvloedkeringen aan Rijkswaterstaat
Assetmanagement
Iv-Infra
Iv-Groep
Risicomanagement
Civiele kunstwerken
Rijkswaterstaat (infra)
Iv levert cruciale faalkansdeskundigheid voor stormvloedkeringen
Rijkswaterstaat
Begin november raasde storm Ciarán over ons land met één dodelijk slachtoffer, meerdere gewonden en minstens 15 miljoen euro schade in Nederland tot gevolg. Het was aanleiding voor de eerste stormsluiting in het stormseizoen ‘23/’24 van het oudste kunstwerk van de Deltawerken: de Hollandsche IJsselkering. Op 24 november was het weer raak. Uit voorzorg heeft Rijkswaterstaat zowel de Hollandsche IJsselkering als de Haringvlietsluizen gesloten. Door het hoge water is diezelfde ochtend de balgstuw Ramspol bij Kampen automatisch gesloten.
Nederland kent zes beweegbare stormvloedkeringen in beheer van Rijkswaterstaat. Naast de drie hierboven genoemde keringen zijn dit de Zeeuwse Oosterscheldekering, de Hartelkering bij Spijkenisse en de Maeslantkering bij Hoek van Holland. Voor het beschermen van het achterland tegen overstromingen is het vanzelfsprekend cruciaal dat de keringen in het geval van een zware storm tijdig sluiten en gedurende het hoge water gesloten blijven. Vanuit het belang van de scheepvaart en/of het waterbeheer is het vervolgens essentieel dat de keringen na afloop van de storm weer netjes openen.
Integrale risicobenadering
Arno Willems, directeur Assetmanagement bij Iv en zelf al decennia actief als adviseur RAMS bij de stormvloedkeringen, zegt hierover: “Honderd procent garantie hierop bestaat natuurlijk niet. Wel kunnen we ervoor zorgen dat de kansen op niet sluiten, niet gesloten blijven of niet openen van de keringen in het geval van een sluitvraag voldoende klein blijven, zodat we het achterland voldoende veiligheid bieden tegen overstromen, zonder de primaire functies van de afsluitbare watersystemen onnodig lang geweld aan te doen. Dit noemen we de faalkansen van de keringen. Een logische vraag is nu natuurlijk: wanneer zijn de faalkansen voldoende klein? Welnu, op basis van een integrale risicobenadering zijn voor al onze primaire waterkeringen maximale faalkansen afgeleid en als norm in de Waterwet vastgelegd. Zo ook voor de zes beweegbare stormvloedkeringen. Hiervoor geldt:
Stormvloedkeringen
Faal- of overschrijdingskans
Norm waterwet
Maeslantkering
faalkans bij sluiten
1:100
Hartelkering
faalkans bij sluiten
1:10
Hollandsche IJsselkering
faalkans bij sluiten
1:200
Ramspolkering
faalkans bij sluiten
1:100
Oosterscheldekering
Beschermingsniveau in jaren
1:10.000
Haringvlietsluizen
Beschermingsniveau in jaren
1:1.000
Om het voldoen aan deze veiligheidsnormen te borgen worden de faalkansen minimaal twee maal per jaar opnieuw berekend en gerapporteerd om ze aan de wet te toetsen: één maal vlak voor de start van het stormseizoen (1 oktober) en één maal na afloop van het stormseizoen (1 april volgens de Waterwet, hoewel sommige beheerders 15 april hanteren). Hiervoor worden diverse faalkansanalyses van de keringen uitgevoerd in de vorm van Failure Mode, Effect and Criticality Analyses (FMECA’s), foutenboomanalyses, analyses externe gebeurtenissen (waaronder risico’s i.r.t. brand, bliksem, aanvaring etc.), menselijk falen, softwarefalen en
common cause failures.
Dit zijn stuk voor stuk complexe analyses die gespecialiseerde faalkansdeskundigheid vereisen, niet alleen om ze op te stellen maar vooral ook om de uitkomsten juist te interpreteren en optimaal te kunnen beslissen bij het beheer en onderhoud en bij systeemaanpassingen van de keringen.”
Rijkswaterstaat beschikt echter zelf over onvoldoende capaciteit om de benodigde faalkansdeskundigheid te leveren en deze analyses voor alle keringen actueel te houden. Ze heeft daarom enkele jaren geleden een beroep gedaan op een drietal marktpartijen, die in deze vorm van risicoanalyse zijn gespecialiseerd: Iv, NRG en Delta Pi. Gezamenlijk hebben we voor een periode van 10 jaar (6 jaar met 2 maal een mogelijkheid tot verlenging met nog eens 2 jaar) de zogeheten Samenwerkingsovereenkomst Faalkansdeskundigheid Stormvloedkeringen (SOFD) afgesloten.
Het KOMPAS
Arno vervolgt: “In het kader van deze SOFD stellen we als Iv onder meer faalkansanalyses van de stormvloedkeringen op, actualiseren we deze analyses, participeren we in specifieke faalkansgerichte onderzoeken, voeren we evaluaties uit en dragen we bij aan het opstellen van de halfjaarlijkse faalkansrapportages. Dit gaat verder dan alleen de technische staat van de keringen. Zo helpen we ook mee met het opstellen van het zogeheten KOMPAS, een door Rijkswaterstaat ontwikkeld instrument om de zachtere (voornamelijk organisatorische) kanten van het risicogestuurde beheer en onderhoud van de keringen te beoordelen.”
Iv wordt dankzij die expertise ook veelvuldig ingezet als kennispartner in andere projecten en programma’s, bijvoorbeeld bij het onderzoek naar de impact op de betrouwbaarheid van stormvloedkeringen door klimaatverandering. Zo werkte Iv ook samen met HKV Lijn in Water en Witteveen+Bos aan het
Kennisprogramma Zeespiegelstijging.
Samen houden we Nederland daarmee veilig tegen overstromen, nu en in de toekomst!
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?
Arno denkt graag met je mee over jouw technische vraagstukken. Neem contact op via
088 943 3200
of stuur een mail.
Stuur Arno een mail
Naam:
E-mailadres:
Bericht: