Het Waterbouwkundig Laboratorium van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werkt, met Apixa en Iv-Infra als uitvoerende partners, aan een nieuwe techniek die de verplaatsingen van een schip in een sluis kan opmeten. “We onderzoeken hoe we innovatieve technologie kunnen inschakelen om de veiligheid en efficiëntie van de Vlaamse sluizen te optimaliseren en de doorstroming van de scheepvaart te verbeteren”, zegt Jeroen Vercruysse van het Waterbouwkundig Laboratorium. Dit project kan rekenen op de steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO).
De Vlaamse overheid streeft naar een betrouwbaar, efficiënt en slim waterwegnetwerk. Sluizen spelen daarin een belangrijke rol. Wanneer een schip een kanaal- of rivierpand met een hoger of lager waterpeil wil binnenvaren, gebeurt dat door middel van een sluis. Dit wordt ook ‘verschutten’ genoemd. Tijdens dit proces ondervindt het schip krachten door het in- of uitstromen van water of door het bewegen van water in de sluis. Daarom wordt het schip vastgelegd met trossen of dikke kabels. Het is belangrijk dat deze krachten binnen veilige grenzen blijven omdat de trossen anders kunnen breken.