Om inzichtelijk te maken of een nieuwe verbindingsweg de verkeersdrukte in het dorp gaat verminderen hebben wij verschillende berekeningen met het verkeersmodel gemaakt, waarbij toekomstige situaties en verkeersstromen zijn gesimuleerd. In het verkeersmodel hebben we in beeld gebracht hoe de situatie nu is. Waar rijdt het verkeer? Hoe druk is het op alle wegen? En waar zijn woningen gevestigd? Vervolgens is de nieuwe verbindingsweg schematisch in het verkeersmodel gezet, zodat inzichtelijk werd hoe het verkeer zou gaan rijden in de situatie met een nieuwe verbindingsweg. Het verkeersmodel gaat uit van een bepaalde lengte van het traject en de rijsnelheid, en het gaat ervan uit dat het verkeer in de praktijk de snelste route zal kiezen. Op basis van de simulaties konden wij een goede inschatting maken van de hoeveelheid verkeer die over de nieuwe verbindingsweg zou gaan rijden.
Uit onze berekeningen en simulaties bleek dat een nieuwe verbindingsweg zou leiden tot minder voertuigen in de directe omgeving, maar op de drukkere wegen in de dorpskern zou de verbindingsweg niet tot nauwelijks effect hebben op de hoeveelheid verkeer. Men zou met de nieuwe verbindingsweg te ver moeten omrijden, wat in de praktijk hoogstwaarschijnlijk niet zal gebeuren. Daarbij toonde het rekenmodel aan dat een nieuwe verbindingsweg juist leidt tot meer verkeer op andere wegen en door woonwijken heen. Men zou de nieuwe weg juist gaan gebruiken als sluiproute, als alternatief voor de A50 richting Veghel. Hiermee wordt het probleem dus verschoven en niet opgelost.