Nederland. Het land van water en veel mensen op een klein stukje aarde. Met name net voor en na de Tweede Wereldoorlog zijn er veel bruggen, sluizen en kademuren gebouwd. De levensduur van dergelijke infrastructuur loopt uiteen van 70 tot zo’n 100 jaar.
Het is nogal een opgave om grote groepen objecten (bijvoorbeeld bruggen van Rijkswaterstaat of de kademuren in de binnenstad van Amsterdam) in kaart te brengen, te bepalen waar wat precies zou moeten gebeuren en waar de prioriteit zou moeten komen te liggen. Vaak is niet voldoende bekend wat nu echt de technische staat is van deze objecten. Ook informatie over het ontwerp en de bouw is vaak beperkt beschikbaar of ontbreekt volledig. Een puzzel dus, met veel onzekerheden. “Er ligt echt een grote opgave om dat goed op te pakken. Er ligt een plicht om het veiligheidsniveau te laten voldoen aan wettelijke eisen”, vertelt Wouter. “Daarom moeten we grip krijgen op de conditie van het areaal. Daar moet voor gebeuren.”
Alle disciplines die nodig zijn om die puzzel op te lossen heeft Iv-Infra onder één dak: zoals inspectie, onderzoeken, monitoring, proefbelasten, meten, boren en scannen, gecombineerd met diepgaande kennis van mechanica en constructies. Van het begrijpen van een fundering tot elektrotechniek. Dat is een groot pluspunt en vraagt om afstemming, weet Wouter. “We zijn in staat om een heel brede range aan expertises in te zetten. Het begint bij de mensen die met de laarzen in de modder staat en het reikt tot hoogwaardig assetmanagement: besliskunde, en alles ertussenin.” Met deze integrale aanpak heeft Iv-Infra veel ervaring opgedaan en voert momenteel voor verschillende opdrachtgevers projecten uit waar de vraag centraal staat: wat is de belastbaarheid van de constructie?
Met andere woorden: voldoet de constructie aan de wettelijke veiligheidseisen en hoe lang gaat een brug, wegdek, kademuur of sluis nog mee? Onder andere voor honderden bruggen voor de gemeente Amsterdam, alle stalen, vaste en beweegbare bruggen voor Rijkswaterstaat en kunstwerken voor ProRail. Niet alleen wordt gekeken naar hoe lang, maar ook óf het nog mee kan, überhaupt. Wouter: “Daarbij brengen we de risico’s in kaart en die zetten we af tegen de kosten voor bijvoorbeeld renovatie en de gewenste prestaties van een object. Op basis daarvan kunnen prioriteiten gesteld worden. Dat is assetmanagement pur sang: kennis die binnen de infrastructuurmarkt van Iv-Groep en als dienst ook steeds vaker voor andere markten binnen Iv-Groep wordt toegepast.