Iv-Infra heeft recent de vigerende beleidsregels voor het aanvragen van een openbare laadpaal in de gemeente Heemstede tegen het licht gehouden en geactualiseerd. Een rondgang langs diverse gemeenten toonde aan dat ook andere gemeenten de actualisatie van dit beleid al op de agenda hebben staan. Want hoe gemakkelijker het automobilisten wordt gemaakt om een elektrische auto op te laden, hoe meer mensen je kunt stimuleren om elektrisch te rijden.
Bij het actualiseren van het beleid worden beleidsregels afgeschaft, aangepast of toegevoegd. Het merendeel is niet erg spannend. Bijvoorbeeld het mogelijk maken dat een niet-inwoner van de gemeente, op basis van een arbeidscontract voor een minimaal gesteld aantal uur per week, een aanvraag voor een laadpaal kan indienen. De toegewezen laadpalen zijn tevens door inwoners te gebruiken. Inmiddels is het ook noodzakelijk om beleidsregels op te stellen om te kunnen bepalen wanneer uitbreiding van de capaciteit op één locatie nodig is. Maar de meest rigoureuze wijziging die recent bij steeds meer gemeenten wordt doorgevoerd, is het laten vervallen van de parkeerdruk als bepalende factor. De beleidsregel die bij veel gemeenten is vastgesteld en bepaalt dat de aanvraag van een openbare laadpaal enkel wordt gehonoreerd wanneer de parkeerdruk dat toelaat, is niet langer houdbaar.