Een uniek systeem
De Prins Clausbrug werd in het najaar van 2021 feestelijk geopend door Prinses Beatrix. De brug vormt een belangrijke schakel in de toekomstige snelfietsroute tussen het historisch centrum en de Merwelanden en Papendrecht en Sliedrecht. Hij is 141 meter lang, bestaat uit twee aanbruggen en een beweegbaar deel van bijna 50 meter. Bijzonder aan de Prins Clausbrug is dat hij de vaarweg schuin kruist: een uitdaging voor de voegovergangen binnen de constructieve ontwerpfase, waarbij de marges nog nauwer komen kijken dan bij reguliere bruggen. De brug wordt verder hydraulisch aangedreven. Het val – het beweegbare gedeelte – wordt om de draaias in evenwicht gehouden met een uniek systeem, bestaande uit een rechtopstaande scharnierende ballastmast die met een pendelstaaf overeind wordt gehouden.
Kortom: spelen met de wetten van de natuur. Een imposante brug die beeldbepalend is geworden voor Dordrecht met een nog nooit eerder toegepast type bewegingssysteem.
Britte van Kortenhof van Iv-Infra was als ontwerpmanager betrokken bij het project. Een van de meest uitdagende projecten, wat haar betreft. “Bij de uitwerking naar een realiseerbaar, onderhoudbaar en betrouwbaar functionerend technisch ontwerp, moesten alle onderdelen intensief op elkaar worden afgestemd om aan de hoge vormgevingseisen te kunnen voldoen. Het architectonisch concept was bindend.