Grondgedachte van het concept is dat bestaande stalen brugconstructies zich bij uitstek lenen voor
hergebruik vanwege hun relatief lage gewicht en de eigenschappen van het materiaal staal. Dit betekent
a priori vermindering van milieubelasting als gevolg van bouwactiviteiten en transport. Immers, complete
constructies na renovatie hergebruiken, bespaart de inzet van grondstoffen en energie en vermindert
emissies die de productie van materialen en het bouwen van nieuwe bruggen met zich meebrengt.
De gebruikelijke wijze van renovatie van bruggen gebeurt veelal in situ, wat gepaard gaat met de
afsluiting van rijstroken. Echter, door de bestaande brug uit te nemen en elders op een werf van een
staalconstructiebedrijf op te knappen wordt deze verkeershinder drastisch beperkt. In plaats van een
stremming van maanden, in de een of andere richting, volstaat nu een stremming van ongeveer een week
voor de gehele brug. Binnen dit tijdsbestek wordt de oude brug gedemonteerd, uitgevaren en zijn plaatsvervanger ingevaren en gemonteerd. Dat kan direct op de bestaande fundering óf – voordat de vervanger geplaatst wordt – op aangepaste of nieuwe pijlers en landhoofden.