Dutch |English nl | en
Puzzelen om equipment in te passen met een hecht team Iv-Consult

Samenwerken aan high equipment

“Doordat we zo complementair aan elkaar zijn in onze corebusiness verlopen de projecten erg soepel,” vertelt Rick de Jong, sector manager bij Iv-Consult over de samenwerking met VDL op het projectprogramma van de scrubbers. Scrubbers, ofwel gaswassers, worden veel gebruikt in de industrie om zwaveldioxiden en fijnstof (PM) te verwijderen uit rookgassen. Maar ook op zeeschepen komen ze steeds vaker voor als eis om nog te mogen varen. Dit omdat reders de komende jaren moeten voldoen aan strengere emissie-eisen van de Europese Unie en IMO (International Maritime Organization). De engineering van de scrubbers voerde VDL zelf uit, maar er mistte nog een partij die de mechanical engineering kon oppakken. Daar kwam Iv in beeld. Inmiddels zijn er 16 nieuwe scrubbersystemen ontworpen en succesvol uitgewerkt.

Zout water, hitte en beperkte ruimte

Rick legt uit welke uitdagingen in het ontwerp van de scrubbers zitten: “Op een schip staat een uitlaatpijp, oftewel schoorsteen. In deze uitlaatpijp wordt een scrubberinstallatie geplaatst van ongeveer 11 meter hoog en variabel in doorsnede van 2 tot 6 meter of, wanneer het niet past in de uitlaatpijp, komt de installatie als ‘backpack’ achterop het schip. Door de uitlaat gaat gas omhoog door een soort douche van opgepompt zeewater heen. Via verneveling door spray-nozzels valt het water als een spraydeken naar beneden waar het zeewater zich verbindt met de zwaveldeeltjes. Het zwavelhoudende water wordt vervolgens onder de waterlijn weer geloosd. Scrubbers verwijderen zo’n 99% van de zwaveldioxiden en fijnstof uit de rookgassen.”
 
In de gaswasinstallatie wordt zeewater gebruikt om de uitlaatgassen te wassen, door de combinatie van hoge temperaturen afkomstig van de uitlaatgassen en zout water creĆ«er je een corrosie agressief milieu. Twee belangrijke uitdagingen in het ontwerp van de installatie. De uitlaatpijp wordt daarom van SMO staal, roestvast staal, gemaakt om bestand te zijn tegen het corrosieve zeewater. “Voor de ophanging van de scrubber wordt gebruikgemaakt van rubbers, want door de warmte zet de pijp uit en kan deze zomaar centimeters langer worden en dan hebben we natuurlijk nog trillingen en scheepsversnelling die optreden,” vertelt Rick. “Het inregelen van de tegendruk van de scheepsmotor is ook een precies klusje, deze moet namelijk exact goed zijn.”
 
Naast zoutwater en warmte is er nog een heel belangrijke uitdaging: de beschikbare ruimte. Frans Nieuwkoop, mechanical engineer bij Iv-Consult zag op verschillende schepen over de hele wereld hoe groot die uitdaging is: “Ik heb een aantal surveys uitgevoerd op de schepen waarop wij de scrubber moeten installeren. Aan boord viel vooral op hoeveel verschillende leidingsystemen men weet te proppen in een kleine ruimte zoals bijvoorbeeld de funal (schoorsteen) van het schip. Het was voor ons daarom een hele uitdaging om de nog vrije ruimte te vinden om onze systeemcomponenten te kunnen plaatsen en met leidingwerk aan elkaar te verbinden.”

3D-scan

Om het passen en meten, vooral in de schoorsteen, machinekamer en rondom de vele bestaande leidingen, eenvoudiger te maken heeft Iv-Consult in samenwerking met Iv-Infra een innovatieve 3D-scan werkmethode ontwikkeld voor zeeschepen, cruiseschepen, olietankers, bulkcarriers en containerschepen. Hiermee kunnen zowel leverancier VDL-AEC als reders de juiste scrubber selecteren. In deze werkmethode worden verschillende CAD-pakketten en de 3D-scan samengevoegd, hierdoor kunnen wij razendsnel een totaalmodel in 3D genereren.

Buiten de gebaande markten

“Wat dit projectprogramma eigenlijk nog meer bijzonder maakt is dat er per project zo’n 15 tot 18 medewerkers van Iv bij betrokken zijn en dat dit niet alleen maar mensen van Iv-Consult zijn. Het team bestaat uit medewerkers van Iv-Consult, Iv-Industrie, Iv-Infra, Iv-Offshore & Energy, Iv-Water en Nevesbu. Zo gaan we met een divers team buiten de gebaande markten waarin we opereren.”

Het uitgebreide artikel is te vinden in ons magazine

Wil je meer weten over scrubbers? Jaco denkt graag met je mee. Neem contact op via 088 943 3100 of stuur hem een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!