Hoe een brug een toldeur vervangt Brug Staal Waterkering

De brug, vernoemd naar Maria Curie, verbindt het Amsterdam Science Park met Amsterdam-Oost

Een opvallende rode hefboom met de letters SCIPRK steekt boven de fiets- en voetgangersbrug in en over de Ringvaart in Amsterdam uit. Dat valt op! De brug, vernoemd naar Maria Curie, verbindt het Amsterdam Science Park met Amsterdam-Oost (Indische buurt) en heeft een geïntegreerde noodwaterkerende functie. Behalve de opvallende uitstraling, zijn er nog meer bijzonderheden aan dit project waar de brug gecombineerd wordt met een bijzonder type waterkering.

Samenwerking

De gemeente en Waternet besloten de handen ineen te slaan en twee projecten tegelijk aan te pakken. Waternet wilde de toldeur in de Ringvaart bij de Hartmanbrug vervangen. Bij hoog water in de Ringvaart zorgt deze waterkering, samen met de toldeur bij de Wibautstraat, dat het water niet in de wijken van Watergraafsmeer stroomt. Op hetzelfde moment wilde de gemeente een fiets- en voetgangersbrug over de Ringvaart, voor een directe verbinding van de Valentijnkade met het Amsterdam Science Park.
De twee partijen zijn in een vroeg stadium met elkaar in overleg getreden en konden de budgetten voor de vervanging van de oude toldeur en de nieuwe brug combineren. Meer budget betekende meer financiële ruimte voor een brug met een zekere uitstraling.

Hoe ziet de brug eruit?

Constructief gezien is de brug te splitsen in drie bouwdelen: het brugdek, opgebouwd uit een staal-betonconstructie, de betonnen onderconstructie (pijlers, drempel en landhoofden) en de stalen waterkerende kanteldeur. Het brugdek bestaat uit twee delen: het fiets- en het voetgangersdeel. De waterkering is gerealiseerd met een vast en een beweegbaar deel. Het vaste deel bestaat uit een damwand met daarop een betonnen drempel die is geïntegreerd in de landhoofden en pijlers. Het beweegbare deel bestaat uit de kanteldeur met het scharnierpunt op de betonnen middenpijler. De kanteldeur bestaat uit een waterkerend deel (het SCIPRK-deel) en een deel met een contragewicht (het 2016-deel). De kanteldeur heeft een totale lengte van ongeveer 19 meter.

Uitzondering op de regel

De Maria Sklodowska-Curiebrug is meer uitzondering dan regel. Op deze relatief kleine schaal zie je namelijk niet vaak zo’n geïntegreerde combinatie van brug en bijzonder type waterkering. Op grotere schaal wordt de combinatie van een brug met een waterkerende functie vaker toegepast. Een voorbeeld is het project Sassevaart in Terneuzen waar BAM, met behulp van Iv-Groep, een nieuw sluiscomplex aan het maken is. Het bouwen van de sluiskolken wordt gecombineerd met een brug. Zulke projecten zijn naast dat het praktisch is ook financieel voordeliger door de combinatie van functies.
In een project zoals de Maria Sklodowska-Curiebrug worden beweegbare constructies met statische toepassingen gecombineerd. Andere voorbeelden hiervan zijn kranen, beweegbare daken van stadions, sluizen, beweegbare bruggen en diverse tools en equipment. Een veelzijdig en multidisciplinair project waarbij ervaring een must is.

In het vakblad Bouwen met Staal van februari 2019 is meer te lezen over dit project.   
 
Wil je meer weten over dit project? Wouter praat je graag bij over de mogelijkheden. Neem contact op via 088 943 3100 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!
Hoe een brug een toldeur vervangt
Vacatures Vind nu je droombaan bij het leukste ingenieursbureau van Nederland. Bekijk alle vacatures Bekijk ons magazine Ontvang de laatste versie van het Ivormatie magazine. Download magazine

Deze website maakt gebruik van cookies


Onze cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Lees ons privacy statement.