Dutch |English nl | en
Datagedreven Risicogestuurd Enterprise Asset Management (DREAM) Assetmanagement Asset Management Assetmanagement DREAM Maintenance

Datagedreven Risicogestuurd Enterprise Asset Management (DREAM)

Het beheer en onderhoud van fysieke assets moet bij voorkeur duurzaam en tegen minimale kosten plaatsvinden. De grote uitdaging is de optimale balans te vinden tussen prestaties van assets, risico’s en kosten. Want bespaar je op de onderhoudskosten? Dan verminderen op termijn de prestaties en vergroot je de risico’s. Accepteer je minder risico’s? Dan zul je de prestatie-eisen moeten verlagen óf meer kosten moeten maken. Hoe maak je als beheerder de juiste afwegingen, zodat je de meest efficiënte onderhoudsmaatregelen vooruit kunt plannen en niet voor verrassingen komt te staan? De nieuwe divisie Iv-Assetmanagement helpt hierbij. Een kijkje in de keuken van de nieuwste tak van Iv en de DREAM-methodiek.

'Assetmanagement is natuurlijk niets nieuws'

Directeur Iv-Assetmanagement Arno Willems: “Vooropgesteld, assetmanagement is natuurlijk niets nieuws. Zelfs het toepassen van strategisch assetmanagement is al zeker een halve eeuw in ontwikkeling. Voor Iv-Groep geldt ook dat we al decennialang adviezen geven over het beheer en onderhoud van het areaal van onze klanten, waarbij impliciet de optimale balans in de driehoek van prestaties, risico’s en kosten wordt gezocht. Wat echter wel nieuw is, is dat we tegenwoordig in staat zijn real time de prestaties van assets te meten en op basis hiervan de risico’s accuraat in te schatten en het benodigde onderhoud tijdig in te plannen.”

Deze zogeheten vierde industriële revolutie, ook wel Industry 4.0 of smart industry genoemd, is de belangrijkste aanleiding geweest voor het oprichten van Iv-Assetmanagement. Want waar Iv met name in de infrastructuur al vele jaren ‘traditionele’ beheer- en onderhoudsadviezen levert, bundelen we in Iv-Assetmanagement de vier essentiële disciplines voor het toepassen van Industry 4.0: meten & monitoren, data science, domeinkennis en strategisch assetmanagement.

De grote uitdaging is de optimale balans te vinden tussen prestaties van assets, risico’s en kosten

De grootste meerwaarde voor opdrachtgevers is dat Iv-Assetmanagement hiermee niet alleen specialistische kennis heeft van meettechnieken, risicoanalyse en assetmanagement, maar diepgaande kennis van de constructies en installaties zelf. Arno: “Daardoor zijn we als geen ander in staat de data uit onder meer sensormetingen te vertalen naar informatie over het (faal) gedrag van de assets.

Met het verouderen van assets wordt deze informatie steeds belangrijker. Veel assets – van bruggen, wegen en sluizen tot industriële installaties, containerkranen, offshore platforms en schepen – naderen het einde van hun levensduur. Hoe onderhoud je die en wanneer moet je ingrijpen? Zeker in een tijd waarin budgetten steeds meer onder druk komen te staan en ‘onderhoud plegen’ nu eenmaal politiek gezien geen populair besluit is. Het kost veel geld en is vaak niet direct zichtbaar. Je wilt dus niet te vroeg onderhoud plegen, maar te laat kan nog veel erger zijn.

Veel assets naderen het einde van hun levensduur

Oneindige onderhoudshorizon
Arno: “Jaren geleden adviseerden we Rijkswaterstaat over het risicogestuurd onderhouden van dijken, dammen, duinen en drijvende markeringen, zogenaamde ‘nattelijn-objecten’. We hadden aanvankelijk een methodiek ontwikkeld, waarmee we de risico’s voor de eerstvolgende onderhoudsperiode van 6 jaar konden inschatten en op basis daarvan het onderhoud voor die -relatief korte - tijdshorizon konden optimaliseren. Deze aanpak is echter over de levensduur van de assets beschouwd niet optimaal en kan alsnog leiden tot verkeerde keuzes of zelfs falende assets. Bovendien bleek Rijkswaterstaat hiermee onvoldoende in staat aan de knoppen te draaien als het gaat om prestaties, risico’s en kosten. We bedachten daarom een risicogestuurde methodiek om veel langer dan 6 jaar vooruit te kijken naar je assets, met een oneindige onderhoudshorizon”, legt hij uit. “Hiermee zijn we in staat het onderhoud over de gehele levensduur van de assets te optimaliseren met het oog op de eerder genoemde driehoek.”

Meerjaren-onderhoudsplanning
Kees-Willem Markus is senior adviseur RAMS (betrouwbaarheid (reliability), beschikbaarheid (availibility), onderhoud (maintainability) en veiligheid (safety) red.) en Assetmanagement. Samen met Arno heeft hij de voor Rijkswaterstaat bedachte methodiek doorontwikkeld onder de naam DREAM. Dit staat voor Datagedreven Risicogestuurd Enterprise Asset Management. KeesWillem licht toe: “DREAM is een methode die het mogelijke faalgedrag van constructies, inspectie- en/of meetresultaten en instandhoudingsadviezen met behulp van een onzekerheidsanalyse op een slimme manier combineert tot een meerjaren-onderhoudsplanning. Het onderhoud van assets, en daarbij het benodigde budget, wordt voor de komende jaren voorspeld, zonder dat men verrast wordt door storingen, noodzakelijk (ongepland) onderhoud of constructief falen.”

Aan deze methodiek is jarenlang gewerkt. De basis van deze ontwikkeling is de risicomatrix die eerder al werd gebruikt. “Daar zijn we mee gaan spelen”, vervolgt Kees-Willem. “Stel: je accepteert meer risico’s, wat betekent dat dan? DREAM is ontstaan uit de gedachte dat we steeds meer en beter data kunnen inwinnen en dus betere en volledige risicoanalyses kunnen uitvoeren.”

Bovendien is de DREAM-methode zodanig vormgegeven en ontwikkeld dat ook opdrachtgevers die minder gevoel hebben bij getallen, hiermee zijn geholpen. Via kleuren (groen, oranje, rood) wordt het risico aangegeven voor de lange termijn, op veel diverse vlakken en bij verschillende onderhouds- en faalscenario’s. Besluitvorming kan op die manier worden onderbouwd en relatief eenvoudig worden geoptimaliseerd voor verschillende onderhoudsbudgetten

Stel: je accepteert meer risico’s, wat betekent dat dan?

Volop in ontwikkeling
Kees-Willem: “Het is heel breed toepasbaar. Met een aantal regels uit een onderhoudsplan kunnen we de inspectiebehoefte heel goed inzichtelijk maken. Het werkt dus goed, maar tegelijkertijd is het wat ons betreft nog volop in ontwikkeling. In een ideaalbeeld hangen we een aantal sensoren aan een brug en meten we de kritieke punten. En vervolgens rolt er automatisch een risicoprofiel met onderhoudsadvies uit. Dat is onze stip aan de horizon, maar zover zijn we nog niet.” Arno beaamt die verbeterslag. “We willen, ook naar de klant toe, deze schattingen steeds beter onderbouwen, met data en representatieve faalcurves bijvoorbeeld, zodat we steeds dichter bij 100% voorspelbaar onderhoud komen. Dat is nog wel de grootste uitdaging.”

Overigens is het niet zo dat DREAM ervoor zorgt dat er geen mensen meer aan te pas komen, integendeel: visuele inspecties ondersteunen de methode juist. Kees-Willem: “Want maatregelen zijn ook niet generiek. De ene scheur is de andere niet en bijvoorbeeld betonscheuren zullen altijd dichtgesmeerd moeten worden.

Om maatwerk te kunnen leveren, is dus een zeer brede kennis nodig. Niet alleen van assetmanagement zelf, maar ook van de verschillende typen assets waar IvAssetmanagement mee te maken krijgt. Wat betreft Arno is dat juist de kracht van de nieuwe groepsdivisie. “We zijn in staat data in te winnen met alle soorten monitoringstechnieken die we hebben en we hebben vanuit alle divisies goed begrip van wat afwijkende meetresultaten precies betekenen. Dat gecombineerd met onze expertise en ervaring in risicoanalyse en assetmanagement maakt het een goede combinatie.” •
 

Wil je meer weten over DREAM? Arno en Kees-Willem gaan hier graag over met je in gesprek. Neem contact op via 088 943 8332 of stuur een mail.