Dutch |English nl | en
Home>Kennis & Nieuws > Overzicht > Mechanical engineering: een schakel tussen offshore disciplines
Mechanical engineering: een schakel tussen offshore disciplines
 

Mechanical engineering: een schakel tussen offshore disciplines

Het werk als mechanical engineer bij Iv-Offshore & Energy omvat veel meer dan ‘slechts’ het ontwerpen van mechanical equipment voor offshore platforms. Tarik Kaplan, mechanical engineer bij Iv-Offshore & Energy, vertelt: “Naast het ontwerpen van mechanical equipment zit ik ook met klanten en leveranciers aan tafel en zie ik ook echt iets van de producten die we ontwerpen. Ik werk hier nu 1,5 jaar en krijg ondanks mijn werkervaring veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. Iv-Offshore & Energy is geen bedrijf waar het werk je op een presenteerblaadje wordt voorgeschoteld. Ik krijg juist de vrijheid om zelf vorm te geven aan de technische oplossing voor de werkpakketten waar ik verantwoordelijk voor ben. Natuurlijk word ik daar goed in begeleid, maar het feit dat ik die verantwoordelijkheid en vrijheid krijg, maken wel dat ik hier echt op mijn plek zit.”
 

Van stage naar vaste baan

Tarik stapte in 2018 voor het eerst bij Iv-Offshore & Energy binnen voor zijn derdejaars stage. Destijds kocht Iv-Offshore & Energy de veiligheidssystemen voor projecten in bij leveranciers, die ook het ontwerp van de systemen maakten. De wens was om die kennis in huis te halen, zodat Iv-Offshore & Energy deze ontwerpen in het vervolg zelf kon maken. Tarik: “Ik heb toen uitgezocht wat hier allemaal bij komt kijken en wat er precies voor nodig is om die ontwerpen zelf te kunnen maken. Die ontwerpmethodiek heb ik tijdens mijn derdejaars stage uitgewerkt. Het ontwerpen van dergelijke systemen doet Iv-Offshore & Energy nu ook veel meer in huis. Omdat mijn stage zo goed is bevallen, wilde ik mijn afstudeeropdracht ook graag bij Iv-Offshore & Energy uitvoeren. Mijn afstudeeropdracht was om een bestaand ontwerp van een internal driver unit voor een crystallizer te optimaliseren. Daarbij werd aan mij aangegeven aan welke eindspecificaties het product moest voldoen en verder was het aan mij om uit te denken hoe de internal driver units precies konden worden geoptimaliseerd. Tijdens dit proces heb ik gemerkt dat Iv-Offshore & Energy ook open staat voor andere ideeën. Er werd serieus geluisterd naar mijn suggesties en andersom kwam de lead mechanical engineer ook wel eens vragen naar mijn visie op een bepaald vraagstuk. Ik was ook echt trots toen mijn inbreng daadwerkelijk in het project werd toegepast.”
 

Meewerken aan de grootste offshore windparken

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en heeft Tarik meegewerkt aan het Sofia offshore HVDC- transformatorplatform en werkt hij nu als lead mechanical aan een grote offshore wind tender. In 2020 tekende Iv-Offshore & Energy het early works contract met Sembcorp Marine Offshore Platforms Pte Ltd (SMOP) voor de engineering van het Sofia HVDC (hoogspanningsgelijkstroom) offshore converterplatform. Het Sofia windpark wordt een van de grootste offshore windparken ter wereld en zal, wanneer het operationeel is, 1,2 miljoen Britse woningen kunnen voorzien van hun jaarlijkse elektriciteitsbehoefte. Na een succesvol early works contract tekende Iv-Offshore & Energy in 2021 het hoofdcontract met SMOP voor het leveren van engineering- en inkoopdiensten voor het Sofia offshore HVDC-transformatorplatform. Iv-Offshore & Energy is als onderaannemer van SMOP volledig verantwoordelijk voor het detailontwerp van de topside en het jacket, de engineering ten behoeve van de platform-systeemintegratie en de inkoop van alle auxiliary equipment (ook wel hulpapparatuur genoemd). De topside van het Sofia HVDC-platform (met een gewicht van 10.000 T) wordt zo’n 80 meter lang, 40 meter breed en 40 meter hoog. De topside komt op een jacket met acht poten te staan, die tot iets minder dan 30 meter onder zeeniveau (L.A.T.) op de zeebodem komt te staan. Het jacket wordt vervolgens gefixeerd met palen die in de bodem gehamerd worden. Tarik: “Sofia was voor mij het eerste ‘echte’ project waar ik na mijn afstuderen bij Iv-Offshore & Energy aan heb meegewerkt. Ik was verantwoordelijk voor het uitwerken van een aantal mechanical equipment werkpakketten, zoals het internal cooling water systeem, kranen, veiligheidssystemen en dieselgeneratoren. Ik heb hier de ontwerpen voor gemaakt, maar mocht ook vergaderingen met de klant en bid evaluation meetings met leveranciers bijwonen. Ook heb ik samen met een collega de werkplaats van een equipment leverancier in Duitsland bezocht. Als je met een leverancier in zee gaat, wil je van tevoren weten hoe equipment eruit komt te zien en of het voldoet aan de eisen. Maar ook hoe het equipment wordt aangeleverd en wat wij vervolgens nog moeten doen met de interfaces. Zo’n werkplaatsbezoek, waarbij je ziet welke techniek in de fabriek wordt gebruikt en reeds gefabriceerd equipment ziet liggen, maakt dit inzichtelijk.”

Een grote offshore wind tender

Ruim een jaar heeft Tarik meegewerkt aan het Sofia project. Nu werkt hij als lead mechanical engineer aan
een grote tender voor een offshore wind platform. Als lead mechanical engineer is Tarik verantwoordelijk voor al et mechanical equipment. Maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken bij zo’n grote offshore wind tender? “In de tenderfase ontwerpen we het mechanical equipment nog niet in detail”, vertelt Tarik. “Het is nu nog heel basic. We laten de klant zien welk equipment hij op het platform kan verwachten en hoe we dit equipment gaan ontwerpen. Daarvoor maak ik nu onder andere equipmentlijsten en ‘room lists’, waarbij wordt aangegeven welk equipment in welke kamer komt te staan en aan welke codes en standards dit voldoet. Ook wordt daarbij aangegeven wat de verwachte grootte en capaciteit van equipment zal zijn en hoe het equipment te benaderen is in geval van een defect of storing bijvoorbeeld. Daarnaast wordt van al het equipment ook een prijsindicatie afgegeven. Enerzijds omvat deze prijsindicatie de kosten van het equipment zelf, dus we gaan ook echt al de markt op, op zoek naar geschikte leveranciers. En anderzijds omvat de prijsindicatie alle uren van a tot z: alle uren voor engineering, maar ook voor het controleren van de leveranciers en het uitvoeren van alle testen et cetera. Ook dit is dus weer heel veelzijdig. Het komt ook wel eens voor dat we constateren dat niet kan worden voldaan aan bepaalde wet- of regelgeving of dat de constructie te zwaar is geëngineerd. Bij dergelijke constateringen brengen we dan ook altijd een inhoudelijk advies uit.”

Een schakel tussen disciplines

De realisatie van een offshore HVDC transformator-platform is een omvangrijk en complex traject waar veel verschillende (technische) disciplines bij komen kijken. Tarik vertelt: “Ik heb gemerkt dat je als mechanical engineer echt een schakel bent tussen verschillende disciplines in een project. Om de ontwerpen goed te kunnen maken, moet je van alle disciplines wel iets weten. Je moet in elk geval kennis hebben van de raakvlakken tussen alle disciplines, en deze informatie moet ook worden overgebracht aan de andere disciplines. Die complexiteit en de diversiteit in mijn werk vind ik echt het leukst. Vooral als het een project is waar je van a tot z bij betrokken bent en uiteindelijk in de praktijk kunt zien wat je hebt ontworpen. Ik hoop ook echt dat ik het Sofia HVDC transformatorplatform nog een keer in het echt kan zien voordat het op zee wordt geïnstalleerd!”
 

Blijf je graag op de hoogte van al het nieuws omtrent Assetmanagement? Schrijf je in voor de Iv nieuwsbrief en ontvang maandelijks bericht over de laatste ontwikkelingen omtrent Assetmanagement.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kun jij ons versterken? Werken bij Iv-groep betekend elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Zelfstandig of met een team van top experts.