Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en heeft Tarik meegewerkt aan het Sofia offshore HVDC- transformatorplatform en werkt hij nu als lead mechanical aan een grote offshore wind tender. In 2020 tekende Iv-Offshore & Energy het early works contract met Sembcorp Marine Offshore Platforms Pte Ltd (SMOP) voor de engineering van het Sofia HVDC (hoogspanningsgelijkstroom) offshore converterplatform. Het Sofia windpark wordt een van de grootste offshore windparken ter wereld en zal, wanneer het operationeel is, 1,2 miljoen Britse woningen kunnen voorzien van hun jaarlijkse elektriciteitsbehoefte. Na een succesvol early works contract tekende Iv-Offshore & Energy in 2021 het hoofdcontract met SMOP voor het leveren van engineering- en inkoopdiensten voor het Sofia offshore HVDC-transformatorplatform. Iv-Offshore & Energy is als onderaannemer van SMOP volledig verantwoordelijk voor het detailontwerp van de topside en het jacket, de engineering ten behoeve van de platform-systeemintegratie en de inkoop van alle auxiliary equipment (ook wel hulpapparatuur genoemd). De topside van het Sofia HVDC-platform (met een gewicht van 10.000 T) wordt zo’n 80 meter lang, 40 meter breed en 40 meter hoog. De topside komt op een jacket met acht poten te staan, die tot iets minder dan 30 meter onder zeeniveau (L.A.T.) op de zeebodem komt te staan. Het jacket wordt vervolgens gefixeerd met palen die in de bodem gehamerd worden. Tarik: “Sofia was voor mij het eerste ‘echte’ project waar ik na mijn afstuderen bij Iv-Offshore & Energy aan heb meegewerkt. Ik was verantwoordelijk voor het uitwerken van een aantal mechanical equipment werkpakketten, zoals het internal cooling water systeem, kranen, veiligheidssystemen en dieselgeneratoren. Ik heb hier de ontwerpen voor gemaakt, maar mocht ook vergaderingen met de klant en bid evaluation meetings met leveranciers bijwonen. Ook heb ik samen met een collega de werkplaats van een equipment leverancier in Duitsland bezocht. Als je met een leverancier in zee gaat, wil je van tevoren weten hoe equipment eruit komt te zien en of het voldoet aan de eisen. Maar ook hoe het equipment wordt aangeleverd en wat wij vervolgens nog moeten doen met de interfaces. Zo’n werkplaatsbezoek, waarbij je ziet welke techniek in de fabriek wordt gebruikt en reeds gefabriceerd equipment ziet liggen, maakt dit inzichtelijk.”