Iv-Infra werkt met Arcadis en RPS aan dijkversterking Noordzeekanaal met oog voor de omgeving Iv-Infra

Een bijzonder dijkversterkingsproject

De waterkering aan de noordzijde van het Noordzeekanaal moet over een traject van ruim 3,6 kilometer worden verbeterd. Dit traject omvat ook twee kunstwerken: een uitwateringssluis en een inlaatduiker. De dijk voldoet niet aan de wettelijke normen voor stabiliteit en de twee kunstwerken voldoen ook niet aan de veiligheidsnormen. In opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) werkt combinatie AIR (bestaande uit Iv-Infra, Arcadis en RPS) het voorkeursalternatief dat is opgesteld om de waterkering en de kunstwerken weer te laten voldoen aan de gestelde eisen uit tot een referentieontwerp. De combinatie verzorgt daarbij ook het coƶrdineren van benodigde aanvullende onderzoeken en vergunningen en het opstellen van contract- en aanbestedingsdocumenten. De dijkversterking is een uitdagend project. Niet alleen vanuit technisch oogpunt, maar ook omdat het project wordt uitgevoerd in een bijzondere omgeving. Delen van het traject kenmerken zich door dichte bebouwing aan weerszijden van de waterkering en bovendien is de dijk onderdeel van een provinciaal monument. Daarnaast is onze samenwerking voor de volgende fase van dit project gestart in de coronatijd. Uniek is dat de samenwerking tot nu toe alleen digitaal gaat.

Provinciaal monument vraagt om innovaties

Het traject maakt deel uit van het provinciaal monument Noorder IJ- en Zeedijken. Uitgangspunt bij het ontwerp is dat het cultuurhistorisch aanzicht van de dijk zoveel mogelijk behouden blijft. De steile taluds van de waterkering zijn hierbij een belangrijk onderscheidend element. Dit maakt dat een vaak toegepaste dijkverbetering in grond niet overal mogelijk is en op een aantal strekkingen een innovatieve vernagelingstechniek het voorkeursalternatief is.

Meekoppelkansen benutten

Voor het hoogheemraadschap is het primaire doel het laten voldoen van de waterkering en de kunstwerken aan de daarvoor geldende waterveiligheidseisen. Waar mogelijk wordt ‘werk-met-werk’ gemaakt. Zo wordt bijvoorbeeld met de gemeente Zaanstad en de gemeente Amsterdam gesproken over het mogelijk verbeteren van de weginrichting op de dijk tijdens de dijkverbetering. Ook wordt geprobeerd noodzakelijk groot onderhoud te combineren met de uitvoering van de dijkverbetering, zodat de overlast voor de bewoners geminimaliseerd wordt. Deze meekoppelkansen zorgen voor toegevoegde waarde voor de omgeving. Zo ontstaat een ‘win-win-situatie’.

Samenwerken in tijden van corona

Een uitdaging waar de combinatie AIR vlak na de aftrap van deze projectfase voor stond, was het opstarten in de coronatijd. Waar de combinatie AIR en HHNK een intensieve samenwerking met regelmatig fysieke bijeenkomsten hadden voorzien, is het beleid nu gericht op het digitaal vormgeven van de samenwerking, intern en met de omgeving extern. In plaats van bijvoorbeeld onze tweewekelijkse samenwerkingsdag bij de opdrachtgever op kantoor, wordt deze nu via Microsoft Teams georganiseerd. Deze samenwerkingsdagen beginnen we en sluiten we af met het gehele vijftienkoppige team van HHNK en de combinatie AIR. Daartussen vindt digitaal afstemming plaats op het gebied van onder andere techniek, omgeving, planning, contractbeheersing en projectmanagement.

De dijktrajecten

Wil je meer weten over dit bijzondere dijkversterkingsproject? Op de website van HHNK lees je meer over dijkversterking Landsmeerderdijk/Oostzanerdijk en dijkversterking Overtoom Westzaan.

Wil je meer weten over dit project of Iv-Infra's dijkversterkingsexpertise? Tom gaat graag met je in gesprek. Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!