Iv-Infra scoort met 3D-scanboot idee overeenkomst voor innovatieve monitoring van bruggen en kademuren Amsterdam
 
Asset Management Monitoring Smart Structures

Veiligheid waarborgen met slim assetmanagement

Gemeente Amsterdam kent ruim 800 historische bruggen en circa 200 kilometer kademuren die nodig aan onderhoud toe zijn. Een groot deel van deze bruggen en kademuren is aan het eind van zijn levensduur, waardoor de gemeente fors wil inzetten op het monitoren en bewaken van deze objecten. De wens is om met behulp van nieuwe meettechnieken sneller inzicht te kunnen krijgen in de technische staat van de bruggen en kademuren, en om mogelijk falen van een constructie in een vroeg stadium te signaleren, zodat er op tijd kan worden ingegrepen. Dat kan goed met behulp van een 3D-scanboot, meent Iv-Infra. Hiermee zou in kortere tijd en tegen lagere kosten het hele areaal kunnen worden gemonitord.

Een uitvraag voor innovatieve monitoringsoplossingen

Gemeente Amsterdam is eind 2020 in samenwerking met de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) een SBIR-traject (Small Business Innovation Research) gestart om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen voor het monitoren van het kademuren- en bruggenareaal van Amsterdam. Meer dan veertig kandidaten hebben hier destijds een oplossing voor ingediend. Iv-Infra was daar één van, en heeft het voorstel ingediend om een 3D-scanboot te ontwikkelen. Deze oplossing is gebaseerd op het principe van de reeds bestaande 3D-scanauto die Iv-Infra zelf heeft ontwikkeld en al voor veel civiele projecten succesvol heeft mogen inzetten. Uiteindelijk is Iv-Infra als een van de vier winnaars van deze innovatiecompetitie verkozen, en is de overeenkomst van de SBIR voor monitoring van bruggen en kademuren in Amsterdam op woensdag 7 juli getekend. Het komende jaar gaat Iv-Infra de 3D-scanboot verder ontwikkelen.

De 3D-scanboot

Iv-Infra beschikt over een zeer hoogwaardige 3D scanoplossing voor het genereren van 3D puntenwolken. Wij zijn voornemens om de nauwkeurigheid van het laserscansysteem van deze 3D scanoplossing te gaan verbeteren, en deze mobiel te maken voor inzet op een boot. Niet alleen is het dan mogelijk om het areaal van de gemeente Amsterdam digitaal in kaart te brengen, maar ook om dit systeem in te zetten voor deformatie monitoring. De gemeente Amsterdam heeft aangegeven een signaal waarde van 15 mm te willen hanteren voor deformaties en 25 mm als grenswaarde. De huidige positienauwkeurigheid (in absolute zin) van het systeem (tijdens dynamisch scannen) ligt in de orde grootte van 10 mm. Om met enige zekerheid een deformatie te kunnen waarnemen heeft Iv-Infra zich als doel gesteld om de positienauwkeurigheid te verbeteren van 10mm naar 5 mm. De mate van deformatie die wij kunnen bepalen, hangt in grote mate af van de uniformiteit en nauwkeurigheid van de puntenwolken. Om de nauwkeurigheid van het systeem te verhogen, verbeteren we op een slimme manier de kalibratie en de positiebepaling.