Dutch |English nl | en
Iv-Industrie zet flinke stappen naar een schoner TATA Steel 

Iv-Industrie zet flinke stappen naar een schoner TATA Steel

Werk aan de winkel voor Nederlands belangrijkste staalproducent. TATA Steel in IJmuiden heeft de ambitie om op een verantwoorde manier staal te produceren en daarmee een positieve impact op de directe leefomgeving te realiseren. Roadmap Plus is hierin een versnelde route naar die ambitie. Iv-Industrie levert een belangrijke bijdrage in dat traject. De Pelletfabriek, ook wel PEFA genaamd, wordt voorzien van een ontstoffingsinstallatie (onderdeel van de DeNOx- en ontstoffingsinstallatie). Hiermee verminderen we in 2023 de uitstoot van lood met circa 70 procent. Hierdoor verminderen we ook de uitstoot van zware metalen met ruim 55 procent en die van fijn stof met ongeveer 35 procent.

TATA Steel staat dus voor een grote en noodzakelijke duurzaamheidsopgave. Niet alleen als het gaat om de emissie van CO2 en andere stoffen, maar ook op het gebied van milieu en overlast op de (directe) omgeving. De komst van een ontstoffingsinstallatie is een forse stap richting schonere productie en het beperken van de overlast voor omwonenden en het milieu. Bovendien heeft het positieve effecten voor de flora en fauna in de omgeving. 

Rick de Jong is namens Iv-Industrie & Consult programmadirecteur. Samen met onder andere projectmanager Don de Jong en Paul van der Werf (senior lead engineer Piping & Mechanical) is hij verantwoordelijk voor het vinden van een oplossing. In de PEFA wordt ijzererts voorbewerkt tot ronde bolletjes (pellets) die vervolgens in de Hoogovens in het productieproces worden gebracht. De pellets zijn een belangrijke grondstof voor de productie van ruwijzer. 

Bij het hele productieproces komt naast koolstofdioxide (CO2) ook veel stikstof (N2) vrij. Ook de stikstoofuitstoot (NOx) moet flink worden gereduceerd. De oplossing: een reinigingsinstallatie gekoppeld aan de PEFA. “Zie het als een soort stof- & gassenwasser’’, legt Rick de Jong uit. “In de voorfase hebben we gekeken naar mogelijke oplossingen. Dit is er een van. Er moet een ‘installatie’ tussen zitten die de vervuiling eruit haalt. Dat kan op verschillende manieren. Deze nieuwe reinigingsinstallatie is een filter en een wasinstallatie in een. Een wasser, ook wel scrubber genoemd, is als het ware een waterdouche.

De ‘reinigingsinstallatie’, een zogenaamde DeNOx-installatie, heeft veel impact. Tot nu toe kwamen de stoffen als zwavel, metalen en lood direct uit de schoorsteen naar buiten, wat voor veel vervuiling zorgt. Tussen de schoorsteen en de PEFA komt nu een filter en een wasser die een groot deel van die uitstoot afvangt. 

Het werkt als volgt: de eerste stap is de installatie van de ontstoffingsinstallatie, waar Iv de complete engineering en het ontwerp voor heeft gedaan, inclusief voorbereidende studies. Die installatie wordt direct aan de PEFA verbonden en moet precies doen wat de naam zegt: ontstoffen. Het gaat dan om het terugdringen van uitstoot van zware metalen, stoffen en lood. De rookgassen worden via een speciale leiding naar de ontstoffingsinstallatie vervoerd. In 2023 gaat de ontstoffingsinstallatie in gebruik en TATA verwacht dat de uitstoot van al deze stoffen met liefst tachtig procent wordt teruggedrongen. 

De omvang van de installatie is indrukwekkend, van buiten én van binnen. De installatie heeft een lengte van 80 meter en gaat 35 meter de lucht in. In de installatie bevinden zich 6.000 filterzakken die alle stoffen filteren. De leiding van de PEFA naar de ontstoffingsinstallatie heeft een lengte van 140 meter en een diameter van 6 meter: vergelijkbaar met een tunnelbuis van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Daarna volgt de DeNOx-installatie, die de uitstoot van stikstofdioxide met dezelfde hoeveelheid moet verlagen. Deze wordt aan de ontstoffingsinstallatie gekoppeld. Hierin worden de gassen vanuit de PEFA gewassen door de eerder genoemde ‘waterdouche’. Het water uit de DeNOx-installatie gaat vervolgens naar een waterzuivering. De ingrepen rondom de PEFA zijn een wezenlijk onderdeel van de Roadmap Plus van TATA. Als alles volgens de planning verloopt, is de DeNOx-installatie eind 2024 of begin 2025 gereed. 

Hoe kunnen we het zo doen dat ze nog een jaar of vijf meegaan?

Het project in het kader van de Roadmap Plus smaakt naar meer. De basis- en detailengineering van de ontstoffings- en DeNOx-installatie is een goede basis om TATA meer te helpen op het gebied van verduurzamen en verantwoordelijk produceren, denkt Rick de Jong. “In de toekomst willen we hierin een grotere rol gaan spelen voor TATA. Ook in andere fases van een project . Bijvoorbeeld als het gaat om Front-end engineering design (FEED) en haalbaarheidsstudies. Dat zou een kroon op onze samenwerking met TATA zijn.’’ 

Op dat vlak is het eigenlijk al begonnen. Iv is voor het staalbedrijf bezig met een studie voor de toekomstige waterstoffabriek. Die fabriek is o.a. nodig voor het produceren van ‘groen staal’ in de nieuwe DRI Installatie: Direct Reduced Iron. Kortom: de noodzakelijke en groene manier om staal te produceren. Een grote stap voor TATA, Nederland en de Europese ijzerproductie.

“We zijn vooral bezig met het hele logistieke gedeelte’’, vertelt Rick. “Er is al een plek voor de nieuwe DRI aangewezen, maar die plek is nu niet vrij. Hiervoor moet een belangrijke hoofdweg en een aantal kilometer nieuw spoor worden aan- en omgelegd. En dan zijn er ook nog installaties die nagenoeg eindelevensfase zijn. Deze worden in de voorbereidende fase elders opnieuw gebouwd, Het repareren kost veel tijd: fabrieken zouden dan maanden stilliggen, dat kan niet. Hoe kunnen we het zo doen dat ze nog een jaar of vijf meegaan? Op al die vragen gaan we met behulp van deze studies antwoorden geven.’’ 

De komende jaren wil Iv een nadrukkelijke rol spelen in de enorme verduurzamingsopgave die TATA te wachten staat. Zowel als het gaat om dergelijke studies als om de engineering. Rick: “We doen heel veel projecten hier, grote maar ook kleine. Beide zijn belangrijk. TATA wil vernieuwen en vergroenen en wij helpen daarbij. De opgave voor TATA is heel groot, maar ik zie niet snel ergens een probleem in. Ik zie vooral kansen. Als je fouten weet te herstellen, dan kom je ergens. Voor ons is het voornaamste dat we alert zijn en dat we keuzes blijven maken waar anderen mee verder kunnen.’’ 

Roadmap Plus

De Roadmap Plus is de routekaart die Tata Steel hanteert om de overlast voor omwonenden en emissies te verminderen. Deze is in 2019 gelanceerd om versneld de (klimaat)doelen van het bedrijf te bereiken. De komst van de ontstoffingsinstallatie en de DeNOx-installatie zijn daar onderdeel van. Doel is om niet in 2030, maar al in 2023 alle projecten binnen de Roadmap Plus af te ronden. Alleen de DeNOx-installatie zal in 2025 in werking treden. Naast verduurzamingsprojecten rond de Pelletfabriek, vindt vergroening en overlastbeperkende maatregelen onder andere plaats bij de hoogovens, de kooksfabriek, de koudbandwalserij, de staalfabriek, het schrootpark en de sinterfabriek. Veel van de tientallen projecten binnen de routekaart zijn al onderweg. In 2025 is de Roadmap Plus naar verwachting volledig afgerond.