Inspecteren op plekken waar je als mens niet kan komen Iv-Consult

Inspectie kadekraan HES Amsterdan

Één van de kadekranen van HES Bulk Terminal in Amsterdam is een oud beestje. Hij stamt uit de jaren 50 en is de enige nog overgebleven vakwerk kadekraan van HES Amsterdam. Toch wil het overslagbedrijf de kadekraan – die nog goed functioneert én zeer geliefd is bij de medewerkers – nog enkele jaren in bedrijf houden en daarvoor is een grondige inspectie nodig. Iv-Consult verricht die inspecties en krijgt daarbij hulp vanuit de lucht. 

Visuele inspectie

Maar hoe ziet zo’n inspectie er precies uit en wat levert het de klant op? Allereerst wordt er een visuele inspectie uitgevoerd. Met het oog dus. Mechanical designer Tias van Iv-Consult is een van de inspecteurs. ,,Tijdens zo’n inspectie letten we op eventuele scheuren, vervormingen en roestplekken in de staalconstructie. Speciale aandacht is er voor de knooppunten bij een kraanconstructie’’, vertelt hij. Laatstgenoemde zijn logische plekken waar sneller vermoeiing optreedt, omdat op die knooppunten de meeste krachten samenkomen. Op sommige punten is er ook aandacht voor klinknagels. Door het tikken met een hamer, horen de inspecteurs of deze nog goed vast zitten of niet.

Kortom: de visuele inspecties met oren en ogen. Handen en een camera is daarbij een belangrijk onderdeel. Eventuele vermoeiing of schades worden veelal door zo’n visuele ronde ontdekt. Toch is dat niet helemaal toereikend. Zeker niet in het geval van grote, hoge kadekranen.

Plekken waar we niet komen

Er zijn genoeg plekken waar Tias en zijn collega’s niet bij kunnen komen en niet of onvoldoende de staat van een kadekraan kunnen beoordelen. Hier komt de drone-inspectie om de hoek kijken. Zij brengen met beelden van hoogwaardige kwaliteit deze plekken in kaart. Tias: ,,In het geval van HES Amsterdam konden we tijdens de visuele inspectie veel zien, omdat deze kadekraan een open constructie is.’’ De drone maakt het karwei af. Samen met het visuele inspectierapport wordt een gedegen advies afgeleverd aan HES Amsterdam.

Het advies geeft antwoord op de klantvraag: ‘hoe kan onze kadekraan nog minimaal vijf jaar mee?’ De vraag is logisch, hoewel er in de nabije toekomst een hoop staat te veranderen voor het overslagbedrijf. Opdrachtgever Lowie Tuin, installatiebeheerder bij HES Amsterdam, legt uit: ,,De gemeente Amsterdam wil de haven in 2030 kolenvrij hebben. Dat is de toekomst en daar werken we de komende jaren stapsgewijs naartoe via een grootschalige transformatie. Hierbij leggen we de focus onder andere op het versterken van onze positie in Agri & Mineralen’’

Veiligheid voorop

Als onderdeel van de transformatie wordt nu ook geïnvesteerd in deze kadekraan die dus nog een aantal jaren zal blijven draaien. ,Ik hoop in het eindrapport van Iv-Consult te zien dat deze kraan nog vijf jaar langer meekan ;). Maar mochten er verdere herstelwerkzaamheden nodig zijn, , dan ben ik in ieder geval blij dat het tijdens deze inspectie is ontdekt. De veiligheid staat altijd voorop.’’