Regelscenario’s zijn te vergelijken met een draaiboek: als situatie A plaatsvindt (voorbeelden: er worden rijstroken afgesloten of er gebeurt een ongeluk op de beoogde omleidingsroute) dan moet maatregel X worden ingezet (bijvoorbeeld: medewerkers informeren via informatiepanelen boven de weg, verkeer omleiden via een andere route, spitsstroken openstellen, et cetera). Het inzetten van regelscenario’s gebeurt allemaal vanuit de verkeerscentrale.
Heldere communicatie en effectief verkeersmanagement zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat het verkeer in goede banen wordt geleid en de doorstroming zo optimaal mogelijk is tijdens wegwerkzaamheden. Om de juiste scenario’s te kunnen opstellen, maakt Iv-Infra onder andere een prognose van de hoeveelheid verkeer dat door wegwerkzaamheden gehinderd zal worden, en hoe dit verkeer zich gaat verplaatsen. We brengen daarbij in kaart hoeveel verkeer er over de route rijdt, welke omliggende wegen er zijn, en maken een knelpuntenanalyse om inzichtelijk te maken welke routes meer verkeer zullen krijgen en waar in het wegennetwerk er mogelijk knelpunten zullen optreden. Ook wordt altijd een omgevingssessie georganiseerd, waar onder andere de hulpdiensten, projectmedewerkers en wegbeheerders van aansluitende provinciale wegen en stedelijke wegen bij aanwezig zijn. Zo kunnen we van tevoren goed inschatten wat de gevolgen zijn van wegwerkzaamheden, en deze beheersbaar maken met scenario’s.