Het gedrag van scheuren realtime inzichtelijk maken Assetmanagement Iv-Infra

Zijn scheuren in beweging?

Scheuren in civiele constructies, hoe klein ze in eerste instantie ook kunnen zijn, moeten goed worden gemonitord om onveilige situaties zoals instorting te voorkomen. Scheuren kunnen stabiel zijn (schade ontwikkelt zich niet verder), maar ook instabiel (schade ontwikkelt zich wel verder). Om het gedrag van scheuren of voegen over een langere periode te monitoren gebruikt Iv-Infra slimme scheurmeters. Hiermee wordt de constructieve veiligheid continu op afstand gemonitord. De scheurmeting reduceert bovendien de inspectie- en beheerskosten. Maar hoe gaat zo'n scheurmeting nu eigenlijk in zijn werk? 

Uiterst nauwkeurige metingen

Bij het verrichten van scheurmetingen plaatst Iv-Infra geavanceerde sensoren op twee zijden van een speciaal door ons ontworpen bevestigingsbeugel. Doordat Iv-Infra naast kennis van monitoring ook over specialistische constructieve kennis van civiele constructies beschikt, weten wij precies waar scheurmeters moeten worden geplaatst om de juiste informatie te verkrijgen. Sensoren kunnen op diverse manieren worden geplaatst, afhankelijk van de te monitoren constructie en de duur en wensen ten aanzien van de montage van de sensoren op die constructie. De sensoren meten de deformatie (de verandering van de scheur) in tienden millimeters nauwkeurig.  

Realtime inzicht in resultaten

De scheurmeters werken ‘stand alone’. De data die de scheurmeters ophalen wordt met een nader te bepalen frequentie automatisch naar het online platform van Iv-Infra verstuurd. Het uitvoeren van geautomatiseerde metingen betekent dat de meetfrequentie hoger ligt dan bij handmatige inspecties, waardoor zeer nauwkeurig inzicht wordt verkregen in het gedrag van een scheur of voeg.  

Iv-Infra combineert de automatische monitoring met een online rapportage van de resultaten. Zo kan een opdrachtgever op elk gewenst moment de resultaten online bekijken. Ook levert Iv-Infra maandelijks een overzicht van de meetresultaten op in een beknopte rapportage. Indien gewenst worden meldingen verstuurd bij overschrijding van een vooraf ingestelde alarmwaarde. Zo kunnen indien nodig direct maatregelen worden getroffen.

Praktijkvoorbeeld: voegen meten tijdens de bouw van viaducten

Bij de toerit naar de Sophiatunnel vanuit de Betuweroute zijn twee nieuwe viaducten gebouwd om de doorstroming van het verkeer op de aansluiting A15-N3 te verbeteren. In opdracht van ProRail heeft Iv-Infra hier de afgelopen drie jaar metingen uitgevoerd op de voegen. Dit deden wij voor, tijdens en na de bouw van de viaducten. Zo krijgt ProRail meer inzicht in het gedrag van de voegen voorafgaand aan de werkzaamheden en tijdens de bouwwerkzaamheden: zogenaamde deformatie. Sinds april 20219 zijn er in totaal 55 meetsystemen bevestigd die sindsdien ieder half uur data doorgeven. De meetsystemen zijn in drie richtingen aangebracht: in de lengte, de dwarsrichting en de hoogte. In december 2022 werden de laatste sensoren weggehaald: een jaar na afronding van de bouw. Zo is realtime inzicht verkregen in hoe de voegen zich in verschillende omstandigheden hebben gedragen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk? Jelle gaat hier graag over met je in gesprek. Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een mail. 
D2605D5B-18C7-4314-ACCB-29BA3C99A8E4Created with sketchtool.