Dutch |English nl | en
De vier meest voorkomende uitdagingen bij het ontwerpen van containerkranen
 
Iv-Consult

Ze zijn essentieel in de havens, ship to shore containerkranen.

Deze kranen laden en lossen de containers van schepen in havens. Als deze kranen niet werken kost het de haventerminal bakken met geld doordat schepen niet gelost of geladen kunnen worden. Daarnaast is een containerkraan een grote investering en wil de gebruiker er dus optimaal gebruik van maken. Bij het ontwerpen van een nieuwe kraan of het verbouwen van een bestaande komen we diverse uitdagingen tegen. Er zijn er echter een aantal die we heel vaak zien in projecten, ik neem je mee in de vier meest voorkomende:

1. Vermoeiing van het staal 
De ship to shore containerkranen hebben een hoogfrequent gebruik, doordat ze dag in, dag uit vrijwel continu in gebruik zijn met het laden en lossen van schepen. Ze krijgen dus een groot aantal lastwisselingen voor hun kiezen. Eén kleine ontwerpfout kan daardoor al snel ontaarden in scheuren van het staal.


2. Schaalvergroting leidt tot slappere kranen 
Doordat schepen groter worden moeten de kranen meegroeien, dit vraagt om een ander ontwerp en aanpassing van de kranen. Door bijvoorbeeld de opening van het vergrote Panamakanaal zijn er meer van de grotere Post-Panamax schepen in gebruik en zijn er ook veel grotere kranen nodig. Terminals willen graag hun huidige containerkranen gebruiken voor het laden en lossen van deze grotere schepen, maar dit betekent dat ze moeten worden aangepast. De breedte van de kraan is beperkt aan te passen, maar de hoogte en het bereik van de kraan kan wel worden vergroot. De stijfheid van de constructie komt hierdoor wel in gevaar.


3. Veiligheid voor alles
Wanneer we het over problemen met kranen hebben komt ook snel de veiligheid in beeld. Door een veiligheidsanalyse te doen is al snel duidelijk waar de knelpunten zitten. Zo hadden we pas te maken met een kraan die al vaker kapot was gegaan door vermoeiingsproblemen. Iedere keer werd het gerepareerd, maar het probleem was hiermee maar niet verholpen. Uit de veiligheidsanalyse bleek dat de kraan niet meer veilig te gebruiken was en afgeschreven was. De praktische ervaringen van de meetdienst van Iv-Infra zijn van grote waarde bij dit soort projecten. We kunnen samen de problemen oplossen en met metingen verifiëren.


4. Bij een verbouwing is de oude documentatie niet beschikbaar
Wanneer we worden ingeschakeld voor het verbouwen van een kraan moeten we weten hoeveel lastwisselingen de kraan al heeft gehad en welke belastingen zijn gehesen. Deze documentatie is alleen heel vaak niet beschikbaar. Dit betekent dat we een gefundeerde inschatting moeten maken van deze documentatie. Voor vaste klanten beheren wij de andere documenten.

Knappe koppen die niets liever doen dan problemen oplossen

Deze vier punten, en natuurlijk alle andere uitdagingen, vragen om specifieke kennis en ervaring en vergen een groot probleemoplossend vermogen. En dat is nou precies waar wij zo goed in zijn. Ik zit tussen de knappe koppen die niets liever doen dan problemen oplossen en het onmogelijke mogelijk maken. Pas nog kwam er een klant bij ons met een aantal exact dezelfde kranen. Vreemd genoeg functioneerde een groot aantal ervan goed, maar gaven een paar kranen continu problemen. Deze kranen zijn daardoor niet in gebruik genomen. Door goed naar het ontwerp te kijken zagen wij al snel waar het probleem zat. Door de schaalvergroting van deze kranen nam de stijfheid van de constructie af en dit resulteerde in meer beweging dan wenselijk is. Gelukkig hebben wij dit voor onze klant kunnen oplossen.

Wil je meer weten over containerkranen? Loop jij ook tegen uitdagingen aan met ship to shore containerkranen of wil je meer weten over hoe wij dit oplossen? Neem dan contact op met Jaco via 088 943 3100 of stuur hem een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!