Iv-Infra heeft voor het concept Blauwe Golf het verkeerskundig beheer verzorgd. In het verkeerskundig beheer worden de instellingen voor de Blauwe Golf continu getoetst aan de doelstellingen. Zo wordt het opvolggedrag van de bedienaren gemeten: wanneer een brugwachter regelmatig afwijkt van het afgegeven bedienadvies, dan is dit een indicator dat het bedienadvies mogelijk nog niet optimaal is. Met behulp van Power BI worden grote hoeveelheden data geanalyseerd. Een tweede voorbeeld betreft de analyse van de spitssluiting in Haarlem. Iv-Infra onderzocht gedurende welke periode in de avondspits een spitssluiting van de bruggen door Haarlem plaatsvond, waarbij de overlast voor het wegverkeer minimaal is en waarbij het scheevaartverkeer toch in staat is om de gewenste routes tussen de Kaagplassen en het Noordzeekanaal in de afgesproken tijd af te ronden. Iv-Infra heeft een inschatting gemaakt hoeveel hinder het wegverkeer ondervindt van een brugopening. Dit is voor elk kwartier bepaald, zodat deze hinder geminimaliseerd wordt. Voor de scheepvaart is gekeken naar de gehele corridor. Zo is bepaald hoe vaak de corridor afgevaren kan worden binnen de vastgestelde maximale periode. Zo is het optimum bepaald waarbij de overlast voor het scheepvaartverkeer en het wegverkeer is geminimaliseerd. Deze analyse heeft daadwerkelijk geleid tot een aanpassing van de spitssluiting in Haarlem.
Naast het verkeerskundig beheer heeft Iv-Infra ook een rol gespeeld bij het ontsluiten van real-time brug- en sluisdata. Diverse meetsystemen geven de actuele status van een brug door. Dit is de essentiële data voor gebruikers op weg en vaarweg en voor het brugmanagementsysteem op basis waarvan de brugbedienaar het advies krijgt wat het optimale moment is om die brug te bedienen. Iv-Infra zorgt voor de techniek en data waarmee het concept Blauwe Golf functioneert en zet zijn verkeerskundige kennis in om het concept continu te verbeteren, zodat de Blauwe Golf nog beter aansluit op de doelen van de gebruikers. Meer hierover lees je in dit artikel, waarin Bertjan de Boer, Iv-Infra’s senior specialist verkeer, de smart mobility toepassingen verder toelicht.