Dutch |English nl | en
Home>Kennis & Nieuws > Overzicht > Sofia HVDC-platform vereist innovatie in technologie en engineering
Sofia HVDC-platform vereist innovatie in technologie en engineering Iv-Offshore & Energy Engineering HVDC Platform Offshore wind

Technisch een van de grootste offshore uitdagingen

Op 195 kilometer voor de kust van Noord-Oost Engeland, in het gebied dat bekend staat als de Doggersbank, wordt een van de grootste windparken van Europa gerealiseerd: Sofia Offshore Wind Farm. Dit windpark is het grootste project in de huidige ontwikkelingsportefeuille van RWE Renewables. Met 100 windturbines, met een totaal vermogen van 1,4 gigawatt, en een innovatief high voltage direct current (HVDC) platform kan dit windpark in de toekomst circa 1,2 miljoen Britse woningen voorzien van duurzame energie. Het Sofia HVDC-platform, dat in het hart van het windpark zal worden geïnstalleerd, wordt een van de grootste en meest krachtige offshore HVDC-platforms die er op dit moment bestaan of in aanbouw zijn. Het platform komt ver uit de kust te staan en wordt op afstand bedienbaar, en dat brengt nog een interessante transportuitdaging met zich mee ten aanzien van de telecommast van 25 meter hoog.

Groots in afmetingen en projectomvang

Het Sofia HVDC-platform is een van de grootste offshore wind platforms waaraan Iv-Offshore & Energy tot nu toe heeft gewerkt. Hiervoor was Iv-Offshore & Energy betrokken bij de Borwin Alpha (400 MW), Dolwin Alpha (800 MW) en Helwin Béta (690 MW) platforms en diverse engineering- en ontwerpstudies zoals de 2 GW offshore netaansluiting FEED voor TenneT.

In juli 2020 tekende Iv-Offshore & Energy het early works contract om voor het Singaporese Sembcorp Marine Offshore Platforms Pte Ltd het detailontwerp van de topside en het jacket te maken van het Sofia HVDC-platform. Iv-Offshore & Energy ondersteunt Sembcorp Marine bij de inkoop van alle auxiliary equipment en GE Renewable Energy’s Grid Solutions business (GE) levert het HVDC-equipment. Als engineering partner van Sembcorp Marine heeft Iv-Offshore & Energy de volledige verantwoordelijkheid over de engineering en de platform-systeemintegratie en ondersteunen wij Sembcorp Marine bij engineeringvraagstukken in gesprekken met onder andere RWE Renewables als eindklant en GE als partner. Het platform wordt uiteindelijk door Sembcorp Marine gebouwd op een van hun werven op Batam in Indonesië.

Van wind naar groene energie

Het Sofia windpark heeft een totaal oppervlakte van 593 km2. Een netwerk van ongeveer 370 kilometer inter-array-kabels zal de door de windturbines opgewekte elektriciteit naar het Sofia HVDC-platform transporteren. Het platform zet deze elektriciteit vervolgens om van 66 kilovolt (kV) wisselstroom (AC) tot 320kV gelijkstroom (DC). Twee circa 220 kilometer lange exportkabels, die samen één hoogspanningsgelijkstroomcircuit vormen, transporteren de stroom van het windpark naar het Lackenby substation aan de kust.

De topside van het Sofia HVDC-platform (met een gewicht van 10.000 T) wordt zo’n 80 meter lang, 40 meter breed en 40 meter hoog. De topside komt op een jacket met acht poten te staan, die tot iets minder dan 30 meter onder zeeniveau (L.A.T.) op de bodem komt te staan. Het jacket wordt vervolgens gefixeerd met palen die de bodem in gehamerd worden. In de jacket worden de 18 strengen inter-array-kabels, de twee export- kabels en de glasvezelkabel via de J-tubes het platform in geleid en vervolgens in de topside afgemonteerd.

Op het topdek van de topside komt een telecommast van 25 meter hoog te staan. Deze telecommast zorgt voor de communicatiedekking van het gehele windmolenpark. De uitdaging is echter dat het platform wanneer deze gereed is, op een schip door het Suezkanaal wordt getransporteerd, maar de topside met de telecommast past niet onder de brug over het Suezkanaal door. Aan Iv-Offshore & Energy de taak om daar iets op te bedenken.

Equipment inpassen blijft een puzzel

De afmetingen van het platform zijn enorm en toch blijft het een puzzel om al het equipment in te passen. Het grote vermogen van het windpark vraagt vanzelfsprekend ook om meer of grotere equipment op het platform. De indeling van het platform moet zodanig zijn dat alles veilig, goed bereikbaar en onderhoudbaar blijft, en dat in combinatie met een hoge beschikbaarheid van het platform. Het integreren van al het equipment dwingt ons dan ook om buiten de bestaande paden te denken en zo slim mogelijk om te gaan met de beschikbare ruimte.

Bij het omzetten van de wisselstroom naar gelijkstroom komt heel veel warmte vrij en die warmte moet worden afgevoerd. Maar voor het HVAC-equipment (het luchtbehandelingssysteem) dat nodig is om te kunnen koelen is veel ruimte nodig. Voor het Sofia HVDC-platform heeft Iv-Offshore & Energy daarom een nieuw concept toegepast ten aanzien van koeling. Normaliter wordt het koelsysteem uitbesteed aan een HVAC-contractor die het ontwerp van het systeem maakt en de componenten levert. Maar voor dit project doet Iv-Offshore & Energy alles zelf. We maken zelf het ontwerp, kopen alle benodigde componenten zelf in, en verzorgen ook de integratie met de processystemen.

Voor het Sofia HVDC-platform is gekozen om gebruik te maken van een HVAC-systeem waarbij de condensor wordt gekoeld met koelwater in plaats van met lucht. Het koelen met koelwater heeft als voordeel dat de hoogste ontwerptemperatuur van het gebruikte zeewater lager is dan de temperatuur van de buitenlucht. Daarnaast heeft water een betere warmteoverdracht dan lucht, waardoor het systeem vrij compact ontworpen kan worden. Met de waterkoeling kunnen lagere temperaturen in het luchtbehandelingssysteem worden gehaald, en als consequentie kunnen kleinere kanalen worden toegepast die weer minder ruimte nodig hebben.

Verdere ontwikkeling van duurzame energie

Iv-Offshore & Energy is sinds juli 2020 vol aan de gang met het ontwerp van het platform. In elk project streven we ernaar om met onze technische kennis het uiterste te bereiken, om zo een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van duurzame energie.

Het snijden van het eerste staal voor de platformfabricatie staat gepland voor augustus 2021.
De offshore-installatie gaat naar verwachting in 2024 van start.
Wil je meer weten over dit project? Wim gaat hier graag over met je in gesprek. Neem contact op via 088 943 2802 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!