“De aanbesteding vond plaats in 2016 en we zijn al sinds 2017 bezig met het uitwerken van de ontwerpen. Het technisch ontwerp is klaar en we zitten nu in de uitvoeringsfase”, legt Jeremy uit. “In totaal hebben er zo’n twintig mensen van Iv gewerkt aan het project en tijdens de piek vijftien mensen tegelijk. Ons ontwerpteam is onderdeel van een groot integraal ontwerpteam. Er is daarom afstemming nodig tussen de raakvlakken en de verschillende disciplines. Niet alleen de technische vakdisciplines, zoals geotechniek, hydraulica, civiele techniek en werktuigbouw, maar ook de aspectdisciplines, zoals beheer en onderhoud, systeemintegratie, machineveiligheid, cyber security, betrouwbaarheid/beschikbaarheid en werkvoorbereiding. Dit vraagt om een goed op elkaar ingespeeld team, een heldere organisatie- en overlegstructuur en de nodige tools.” In dit project is ervoor gekozen de technisch inhoudelijke- en aspectdisciplines samen te laten werken in een matrixorganisatie. In het programma Relatics zijn alle eisen, raakvlakken en risico’s opgenomen waar de ontwerpen aan moeten worden getoetst.
De Nieuwe Sluis Terneuzen wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De kolk wordt even groot als één sluiskamer in het nieuwe complex in het Panamakanaal waar Iv ook het ontwerp voor heeft verzorgd. “Voor dat project was ik als technisch projectleider betrokken. Een enorme uitdaging, echt een wereldproject! Niet alleen qua grootte en internationale samenwerking, maar vooral vanwege de strenge eisen die toen aan het ontwerp werden gesteld. Of dat nu weer zo was? Ja, zeker! Veel eisen zijn vergelijkbaar, maar ieder project heeft natuurlijk zijn eigen specifieke bijzonderheden. De eisen zijn zeker net zo streng, het is voor dit project vooral belangrijk dat tijdens de realisatiefase de hoogwaterveiligheid, beschikbaarheid voor vaarwegverkeer, de spuicapaciteit en de beschikbaarheid voor het wegverkeer in stand worden gehouden. Wederom een fantastisch project waaraan wij deelnemen.”