Slimme verlichting op de N279 in Noord-Brabant Iv-Infra

Verlichting op maat

Het is een primeur in Nederland: de N279 in Noord-Brabant is voorzien van slimme verlichting die kan worden aangepast aan de weers- en verkeersomstandigheden. Over een traject van zeventien kilometer heeft de weg verlichting die gedimd wordt als het kan en voluit brandt als het nodig is. Eind februari is de verlichting operationeel.

Hoe het principe werkt

De verlichting wordt geregeld op basis van weer en verkeer. Komen er in de verte donkere onweerswolken aan of regent het, dan wordt de verlichting feller. Het afstemmen van de verlichting op het weer en verkeer gebeurt door data te gebruiken uit auto’s die over het traject rijden en data van het KNMI. De verlichting brandt alleen op volle sterkte als het nodig is voor de verkeersveiligheid. Dit levert niet alleen energiebesparing en minder lichtvervuiling op; de verlichting hoeft ook minder snel vervangen te worden. En dat is weer gunstig voor de restwaarde. Dat is veilig, innovatief én duurzaam.

Pilot Verlichting-as-a-service

De provincie Noord-Brabant neemt met de pilot ‘Verlichting-as-a-service’, waarvoor vorig jaar de handtekeningen werden gezet, als eerste in Nederland het voortouw in een andersoortig beheer van verlichting langs een provinciale weg. Ruim 400 lantaarnpalen langs zeventien kilometer op de N279 zijn geen eigendom van de provincie meer, wat gebruikelijk is, maar in handen van bouwers Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek. Samen onderzoeken zij, onder de naam LUMI-US, vier seizoenen lang wat de voordelen zijn.

Iv-Infra heeft dit initiatief voor Provincie Noord-Brabant en LUMI-US begeleid en verzorgde onder andere het procesmanagement bij de voorbereiding van de pilot en werkte mee aan het opstellen van het dimregime (in welke weers- en verkeersomstandigheden moet je extra licht geven of kun je dimmen?). Dynamisch dimmen maakt het mogelijk het energieverbruik en de CO2-uitstoot te reduceren als het kan en extra licht te geven als het moet, bijvoorbeeld bij een ongeval of slecht weer. Eind 2020 evalueren we de pilot, waarbij we onder andere kijken naar de effecten op het gebied van verkeersveiligheid en CO2-reductie.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk? Herbert denkt graag met je mee over jouw technische vraagstukken. Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een mail. 
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!