Rick legt uit welke uitdagingen in het ontwerp van de scrubbers zitten: “Op een schip staat een uitlaatpijp, oftewel schoorsteen. In deze uitlaatpijp wordt een scrubberinstallatie geplaatst van ongeveer 11 meter hoog en variabel in doorsnede van 2 tot 6 meter of, wanneer het niet past in de uitlaatpijp, komt de installatie als ‘backpack’ achterop het schip. Door de uitlaat gaat gas omhoog door een soort douche van opgepompt zeewater heen. Via verneveling door spray-nozzels valt het water als een spraydeken naar beneden waar het zeewater zich verbindt met de zwaveldeeltjes. Het zwavelhoudende water wordt vervolgens onder de waterlijn weer geloosd. Scrubbers verwijderen zo’n 99% van de zwaveldioxiden en fijnstof uit de rookgassen.”
In de gaswasinstallatie wordt zeewater gebruikt om de uitlaatgassen te wassen, door de combinatie van hoge temperaturen afkomstig van de uitlaatgassen en zout water creĆ«er je een corrosie agressief milieu. Twee belangrijke uitdagingen in het ontwerp van de installatie. De uitlaatpijp wordt daarom van SMO staal, roestvast staal, gemaakt om bestand te zijn tegen het corrosieve zeewater. “Voor de ophanging van de scrubber wordt gebruikgemaakt van rubbers, want door de warmte zet de pijp uit en kan deze zomaar centimeters langer worden en dan hebben we natuurlijk nog trillingen en scheepsversnelling die optreden,” vertelt Rick. “Het inregelen van de tegendruk van de scheepsmotor is ook een precies klusje, deze moet namelijk exact goed zijn.”
Naast zoutwater en warmte is er nog een heel belangrijke uitdaging: de beschikbare ruimte. Frans Nieuwkoop, mechanical engineer bij Iv-Consult zag op verschillende schepen over de hele wereld hoe groot die uitdaging is: “Ik heb een aantal surveys uitgevoerd op de schepen waarop wij de scrubber moeten installeren. Aan boord viel vooral op hoeveel verschillende leidingsystemen men weet te proppen in een kleine ruimte zoals bijvoorbeeld de funal (schoorsteen) van het schip. Het was voor ons daarom een hele uitdaging om de nog vrije ruimte te vinden om onze systeemcomponenten te kunnen plaatsen en met leidingwerk aan elkaar te verbinden.”