Ingenieurs
met passie voor techniek
Hoofdkantoor
Iv-Groep b.v.
Noordhoek 37
3351 LD Papendrecht
Nederland
+31 88 943 3000
info@iv-groep.n
l
Alle Iv vestigingen
Markten
Bouw & Installaties
Commerciële bedrijven
Datacenters
Onderwijs
Overheid
Woningbouw
Sport en recreatie
Vervoersbedrijven
Zorg
Alles over Bouw & Installaties
Handling
Scheepswerven
Staalconstructie bedrijven
T&I Contractors
Alles over Handling
Industrie
Chemieproducenten
Farmaproducenten
Foodfabrikanten
Tankterminals
Alles over Industrie
Infra & Verkeer
Aannemers
Architecten
Gemeenten
Havenbedrijven
Provincies
Rijkswaterstaat
Spoorbeheerders
Staalconstructie bedrijven
Waterschappen
Alles over Infra & Verkeer
Maritiem
Defensie-organisaties
Energiebedrijven
Kennisinstellingen
Marine operators / owners
Missiesysteemleveranciers
Offshore (FPSO) contractors
Scheepswerven
Alles over Maritiem
Offshore & Energie
Contractors
Energiebedrijven
Gridoperators
Operators
T&I Contractors
Alles over Offshore & Energie
Water
Aannemers
Drinkwaterbedrijven
Gemeenten
Industrie
Rijkswaterstaat
Waterschappen waterkwaliteit
Waterschappen beheer & veiligheid
Alles over Water
Nieuws
Vacatures
Over Iv
Projecten
Duurzaamheid & Innovatie
Werken bij Iv
Facts & Figures
Ons DNA
Specialist in staal en werktuigbouw
The Dutch Engineering Experience
Vacatures
Contact
Dutch
|
English
nl |
en
Home
>
Werken bij Iv
>
Onze vacatures
Zoeken
Terug naar Nieuws
Potentiële voordelen van elektrische onderzeeboten
Nevesbu
Zijn elektrische onderzeeboten de toekomst?
Wie weet. Met moderne accutechnologie lijkt een traject naar volledig accu-aangedreven onderzeeboten haalbaar. Simulaties met een conceptontwerp hebben laten zien dat met de huidige accutechnologie lokale tot middellange missies nu al haalbaar zijn. Daarmee wordt een elektrische onderzeeboot een interessante mogelijkheid voor de marine van landen die hun onderzeeboten vooral voor de landsverdediging willen inzetten. Overstappen van conventionele dieselelektrisch aangedreven naar volledig accu-aangedreven onderzeeboten zou meer voordelen kunnen hebben dan vaak wordt gedacht.
#1 Tactische voordelen
Met de implementatie van een volledig accu-aangedreven systeem wordt de voortstuwing van de onderzeeboot luchtonafhankelijk en wordt de signatuur van de onderzeeboot verminderd. Dat draagt bij aan verbetering van de onopvallendheid van de onderzeeboot: een belangrijk tactisch voordeel.
#2 Kleiner aantal geïnstalleerde systemen
Naast de tactische voordelen hebben volledig accu-aangedreven onderzeeboten nog meer voordelen. Ten eerste zijn er minder geïnstalleerde systemen nodig vergeleken met dieselelektrische onderzeeboten. Bij een volledig accu-aangedreven ontwerp zijn er geen dieselgeneratoren aanwezig. Dit betekent dat alle ondersteunende systemen voor dieselgeneratoren evenmin nodig zijn, zoals koelsystemen, brandstof- en brandstofcompensatiesystemen, luchtinlaatsysteem en uitlaatgassysteem. Vergeleken met dieselelektrische onderzeeboten met een AIP-systeem (Air Independent Propulsion, luchtonafhankelijke voortstuwing) is het aantal systemen zelfs nog geringer. Dit kleinere aantal systemen maakt de systeemintegratie en het platformontwerp minder complex.
#3 Minder onderhoud
Door het kleinere aantal systemen is er ook minder onderhoud nodig. Dieselgeneratoren en bijbehorende secundaire systemen stellen hoge onderhoudseisen. Het grotere aantal geïnstalleerde accu’s leidt niet tot meer onderhoud, omdat accutechnologie op lithiumbasis geen onderhoudseisen kent. Het verminderde onderhoud verhoogt de beschikbaarheid van de onderzeeboot en verlaagt de bedrijfskosten. Bovendien neemt dankzij het kleinere aantal systemen ook de betrouwbaarheid van de onderzeeboot toe.
#4 Lagere werkdruk voor bemanning
Dankzij het kleinere aantal systemen neemt de werkdruk voor de bemanning af. De bemanning hoeft minder systemen te controleren, bedienen en onderhouden. Niet alleen de bediening van de aandrijving wordt eenvoudiger, hetzelfde geldt voor de bediening van de onderwatersystemen. De trim en gewichtsverstoringen bijvoorbeeld zullen naar verwachting sterk afnemen doordat er minder verbruiksgoederen en geen brandstof nodig zijn. Dat vereenvoudigt het regelen van de trim en gewichtscompensatie. Vanwege de lagere werkdruk zijn kleinere bemanningen mogelijk dan bij dieselelektrische onderzeeboten.
#5 Effect op platformveiligheid
Ten aanzien van de veiligheid heeft de ontwikkeling van volledig accu-aangedreven onderzeeboten voordelen en nadelen vergeleken met de dieselelektrische variant. Het gebruik van grote aantallen accu’s op lithiumbasis vergroot het risico van accubrand en explosies. Het risico van brand en explosies neemt echter ook af door de afwezigheid van loodaccu’s en dieselgeneratoren. Verder kan het aantal doorvoeren door de drukhuid worden teruggebracht, waardoor het risico van binnendringend water en lekkages afneemt.
Wil je meer weten over elektrische onderzeeboten?
Wahyu vertelt je er graag meer over. Neem contact op via
088 943 3400
of stuur een mail.
Stuur Wahyu een mail
Naam:
E-mailadres:
Bericht:
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken?
Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!
Bekijk onze vacatures