Dutch |English nl | en
Is smart mobility de toekomst voor onze verkeersvraagstukken?  Iv-Infra

Verbeteren van de doorstroming

“De brugwachter en ik zaten samen in zijn brughokje in Oude Wetering bij de brug over de Ringvaart, toen er ineens een buschauffeur uitstapte en vroeg: wat is er aan de hand? Ik kan ineens altijd doorrijden, de brug staat helemaal niet meer open.” In 2018 zijn als onderdeel van het project ‘de Blauwe Golf’ zo’n 30 bruggen in Noord-Holland gekoppeld aan een smart mobility toepassing die de doorstroming over de weg en vaarweg moet verbeteren. Zo ook de brug aan de Oude Wetering. Smart mobility, is dat de toekomst voor onze verkeersvraagstukken? Volgens Bertjan de Boer, senior specialist verkeerskunde bij Iv-Infra, heeft de techniek zeker veel potentie, mits het goed wordt toepast.

Combinatie van techniek en gebruik

Het is niet de techniek zelf die het allerbelangrijkst is. Het belangrijkste is wat je doet met de nieuwe kansen die smart mobility biedt voor de gebruikers: hoe kan het verkeer veiliger worden? Hoe kan ik mijn bestemming beter bereiken? Hoe kan ik met minder overlast (lucht en geluid) mijn doel bereiken? Pas wanneer je deze doelen bereikt heeft smart mobility een meerwaarde - voor de gebruiker, de ontwikkelaar, de serviceprovider én voor de wegbeheerder.

De Blauwe Golf

Provincie Noord-Holland werkt momenteel samen met andere (vaar)wegbeheerders aan het creëren van een blauwe golf om de doorstroming over de weg én vaarweg te verbeteren. De blauwe golf wordt gecreëerd door inzet van smart mobility technieken. Momenteel zijn al 70 van de 130 bruggen operationeel. De vraag is nu: werkt de techniek in de praktijk ook echt efficiënt?  Is de doorstroming over de weg ook echt beter, en wordt de scheepvaart beter bediend? Dat is wat Iv-Infra nu onderzoekt.

Een speciaal brugmanagementsysteem

Om het weg- en vaarwegverkeer optimaal op elkaar te kunnen afstemmen is een speciaal brugmanagementsysteem ontwikkeld. Dit is een adviestool die aan de brugwachter vertelt of het verstandig is om de brug nu te draaien, of om nog even te wachten. De tool houdt rekening met aangemelde vaartuigen, de drukte op de weg, eventuele hulpdiensten en het openbaar vervoer. Rijdt de bus op tijd, dan mag de brug gewoon open. Is de bus al te laat, dan zal de tool de bus nog even over de brug laten voordat het advies tot openen wordt gegeven. Zo wordt smart mobility ingezet om een betere balans te vinden tussen de verschillende belangen. Maar de brugwachters blijven in control. Zij beslissen uiteindelijk of ze de brug open- of dichtdraaien of niet.

De praktijk inzichtelijk maken

Om het gebruik in de praktijk en eventuele knelpunten in het systeem inzichtelijk te maken heeft Iv-Infra samen met partner MAPtm een servicecentrum opgezet. Een soort helpdesk waar brugwachters, vaarweggebruikers en vaarwegbeheerders terechtkunnen als ze vermoeden dat iets niet goed gaat. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het brugmanagementsysteem aangeeft dat er om 13.00 uur een vertraagde bus aankomt, maar dat de bus helemaal niet komt. Dit kan dan een configuratiefout zijn. Dit is een voorbeeld van een knelpunt die we met het servicecentrum inzichtelijk kunnen maken, zodat we deze kunnen aanpakken.

Win-win door clustering

Om schippers van informatie te voorzien over de actuele brugopeningen op hun route en om de brugopeningen af te stemmen op de drukte op de vaarweg zijn twee nieuwe apps doorontwikkeld: RiverGuide Recreant en RiverGuide Binnenvaart. Deze apps zijn ontwikkeld door Teqplay. Iv-Infra beheert de dienstregelingen voor de scheepvaart. Hierbij proberen we om zoveel mogelijk routes aan te bieden voor beroepsvaart en voor recreatievaart, zodat de schippers zo goed mogelijk worden bediend. De app is een typisch voorbeeld als je het hebt over het benutten van de kansen die smart mobility biedt voor gebruikers.      

De app zorgt ervoor dat schippers beter worden bediend en hun reis beter kunnen inplannen. Zo kunnen zij zich via de app aanmelden bij bruggen, veel slimmer dan de klassieke Marifoon, én heeft een schipper nog voor hij vertrekt inzicht in de bruggen die hij op zijn route tegenkomt, inclusief de momenten dat deze openstaan. Daar kan hij zijn tijden dan goed op aanpassen, zodat hij er zeker van is dat hij alle bruggen in een corridor kan passeren. Zo stimuleert de app een soort clustervaren, wat ertoe leidt dat de bruggen minder vaak open hoeven, met minder overlast voor het wegverkeer als gevolg.           

Het uitgebreide artikel is te vinden in ons magazine.                                                                                                                                        

Wil je meer weten over smart mobility? Herbert denkt graag met je mee over over de kansen en mogelijkheden van smart mobility voor jouw vraagstuk. Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!