Ingenieurs
met passie voor techniek
Hoofdkantoor
Iv-Groep b.v.
Noordhoek 37
3351 LD Papendrecht
Nederland
+31 88 943 3000
info@iv-groep.n
l
Alle Iv vestigingen
Markten
Bouw & Installaties
Commerciële bedrijven
Datacenters
Onderwijs
Overheid
Woningbouw
Sport en recreatie
Vervoersbedrijven
Zorg
Alles over Bouw & Installaties
Handling
Scheepswerven
Staalconstructie bedrijven
T&I Contractors
Alles over Handling
Industrie
Chemieproducenten
Farmaproducenten
Foodfabrikanten
Tankterminals
Alles over Industrie
Infra & Verkeer
Aannemers
Architecten
Gemeenten
Havenbedrijven
Provincies
Rijkswaterstaat
Spoorbeheerders
Staalconstructie bedrijven
Waterschappen
Alles over Infra & Verkeer
Maritiem
Defensie-organisaties
Energiebedrijven
Kennisinstellingen
Marine operators / owners
Missiesysteemleveranciers
Offshore (FPSO) contractors
Scheepswerven
Alles over Maritiem
Offshore & Energie
Contractors
Energiebedrijven
Gridoperators
Operators
T&I Contractors
Alles over Offshore & Energie
Water
Aannemers
Drinkwaterbedrijven
Gemeenten
Industrie
Rijkswaterstaat
Waterschappen waterkwaliteit
Waterschappen beheer & veiligheid
Alles over Water
Nieuws
Vacatures
Over Iv
Projecten
Duurzaamheid & Innovatie
Werken bij Iv
Facts & Figures
Ons DNA
Specialist in staal en werktuigbouw
The Dutch Engineering Experience
Vacatures
Contact
Dutch
|
English
nl |
en
Home
>
Werken bij Iv
>
Onze vacatures
Zoeken
Terug naar Nieuws
Hoe veilig zijn de verkeersbruggen in Amsterdam?
Iv-Infra
Risicogestuurd beheer
Amsterdam heeft circa 1600 bruggen. Veel van die bruggen zijn decennia geleden ontworpen en gebouwd voor aanzienlijk minder zwaar (vracht-)verkeer dan tegenwoordig. De gemeente beheert en onderhoudt de bruggen risicogestuurd, wat inhoudt dat steeds in beeld wordt gebracht welke risico’s het functioneren van de bruggen en/of de veiligheid bedreigen en hoe deze risico’s kunnen worden beheerst. Het ‘Programma Constructieve Veiligheid Bruggen’ toetst de bruggen op veiligheid binnen een meerjarig programma. Het ontwikkelt daarvoor een toetsingskader, waarmee de bruggen in Amsterdam kunnen worden beoordeeld. Binnen het Programma worden circa 850 wegverkeersbruggen getoetst, omdat de verkeersbelasting voor deze bruggen het meest is gewijzigd.
Komen tot een goed onderbouwde prioritering
Wat is nu de constructieve toestand en constructieve veiligheid van de bruggen? Voldoen ze nog aan de nieuwste (draagkracht)richtlijnen? En welke onderhoudsmaatregelen zijn nodig? Iv-Infra en Movares brengen dit samen voor circa 300 verkeersbruggen in kaart. Hiermee is het mogelijk een goed onderbouwde prioritering van de benodigde aanpak van de bruggen te verkrijgen voor de komende jaren.
Objectieve weergave van de constructieve toestand
Inzicht in het areaal aan bruggen wordt verkregen door instandhoudingsanalyses op te stellen en waar nodig herberekeningen van de kunstwerken uit te voeren. Het toetsproces bestaat uit drie stappen:
1. Vaststellen initieel risicoprofiel en prioriteren, op basis van archiefgegevens.
2. Nader onderzoek (constructieve inspecties op locatie, eventueel materiaalonderzoek, eventuele herberekening).
3. Vaststellen definitief risicoprofiel ten behoeve van vaststellen veiligheidsniveau en te treffen beheersmaatregelen.
De instandhoudingsanalyses worden uitgevoerd op basis van aanwezige informatie en documentatie, reeds uitgevoerd onderhoud en overige van belang zijnde beheer- en onderhoudsgegevens. Met deze informatie en de inzet van specialistische expertise van constructeurs en inspecteurs wordt een object risicoanalyse (ORA) opgesteld, die wordt gehanteerd voor diepgang van de inspectie en verificatie van de informatie. De bevindingen worden geanalyseerd en verwerkt in de database van de gemeente. Het resultaat is een objectieve weergave van de constructieve toestand van de bruggen en inzicht in de te treffen beheersmaatregelen.
Budget zo efficiënt mogelijk benutten
Wanneer er nog onzekerheden bestaan in omvang of oorzaak van schade, kan er een nader onderzoek worden verricht. In overleg met de gemeente worden de kunstwerken waarvan de constructieve veiligheid onbekend is of in het geding kan zijn herberekend. En indien er bijvoorbeeld bepaalde materiaaleigenschappen onbekend zijn die wel nodig zijn voor herberekeningen, kunnen deze worden achterhaald.
De herberekeningen worden uitgevoerd conform de vigerende normen en richtlijnen en worden stapsgewijs aangepakt om het budget van de opdrachtgever zo efficiënt mogelijk te benutten. Deze methode is reeds beproefd bij Rijkswaterstaat en wordt ook ingezet bij andere gemeentes die een soortgelijke opgave hebben voor hun kunstwerken. De gefaseerde aanpak zorgt ervoor dat de focus bij elk kunstwerk op maat is en dat er niet onnodig uitgebreid geïnspecteerd (voorkomen van hinder) of diepgaand gerekend wordt.
Niet alles kan tegelijk
Naarmate er meer inzicht wordt verkregen in de constructieve toestand en constructieve veiligheid van de verkeersbruggen, adviseren Iv-Infra en Movares de gemeente ook over verbeteringen in het toetskader, de aanpak en prioritering van de bruggen. Gezien het feit dat niet alles tegelijk kan worden aangepakt, adviseren we de gemeente bijvoorbeeld ook over eventueel benodigde tijdelijke maatregelen (hulpconstructies of monitoring) of inzet van innovatieve middelen.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?
Wouter denkt graag met je mee over jouw technische vraagstukken. Neem contact op via
088 943 3200
of stuur een mail.
Stuur Wouter een mail
Naam:
E-mailadres:
Bericht:
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken?
Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!
Bekijk onze vacatures