Dutch |English nl | en
Hoe maak je bestaande containerkranen toekomstbestendig?  Iv-Consult

Een kleine aanpassing kan veel opleveren

Schepen worden steeds groter en havens steeds dieper. Om te kunnen blijven concurreren kun je natuurlijk grotere containerkranen aanschaffen, maar er is nog een andere optie. Verschillende terminals laten hun containerkranen verhogen en verlengen de klap.  Voor wie het slim aanpakt, een betere optie. Je bespaart veel kosten én kunt je kranen op deze manier toekomstbestendig maken. Maar hoe benut je je bestaande containerkranen optimaal?

Bij het ophogen van containerkranen komt veel kijken. De technische uitdagingen zijn groot, maar de voordelen van het ophogen van de kranen maken het de moeite meer dan waard. Hoe je het ook wendt of keert: om de steeds groter wordende schepen te kunnen laden en lossen zijn grotere containerkranen nodig. Het vervangen van de bestaande kranen door nieuwe is gigantisch duur en kost meer tijd. Verhogen duurt ongeveer een jaar, totale doorlooptijd, terwijl het voorzien van een of meerdere nieuwe kranen al snel twee jaar duurt. Met het ophogen van de kranen kun je dus veel sneller inspelen op de marktvraag en bespaar je ook nog eens veel geld én kun je blijven concurreren. En naast het verhogen en verlengen kun je de kranen ook gelijk verbeteren, zodat ze langer meekunnen. Door restlevensduurberekeningen, inspecties, rekenmodellen en andere slimme trucjes weten wij bij Iv-Consult precies wat de kraan nodig heeft en hoe de kraan zo lang mogelijk mee kan. Zo kan een kleine aanpassing een behoorlijk voordeel opleveren.

Uitdagingen bij het ophogen van containerkranen

Dit was ook het geval in de haven van Zeebrugge waar momenteel vijf ship to shore (STS) containerkranen worden opgehoogd. De verhoging van maar liefst twaalf meter is behoorlijk ingrijpend en het project kent vele uitdagingen ten aanzien van kwaliteit, stabiliteit, sterkte en vermoeiing. Een verhoging van twaalf meter zal er logischerwijs voor zorgen dat bijvoorbeeld de hijskabels van de trolley te kort zijn. Als gevolg daarvan moet er ook meer kabellengte op de hijstrommel kunnen. Is de bestaande hijstrommel aan te passen of moet er een compleet nieuwe geplaatst worden? Daarnaast moet een twaalf meter hoge staalconstructie tussen de poten geplaatst worden. Deze toevoeging moet sterk genoeg zijn voor de toenemende belastingen. Kunnen de huidige poten, rijwerken en de kade de hogere hoekdrukken nog wel aan? En dit alles en meer moet binnen gestelde doorlooptijd gerealiseerd worden.

Geen aanvulling, maar upgrade

In Zeebrugge heeft de opdrachtgever in totaal zeven kranen in gebruik, waarvan er vijf opgehoogd gaan worden. Om ze op te hogen worden ze tijdelijk naar een ‘construction site’ verplaatst. Het is uiteraard van belang dat de normale terminalactiviteiten zo min mogelijk worden verstoord. Iedere kraan heeft ondanks de redelijk gelijke leeftijd een behoorlijk verschil in draaiuren. De kranen staan nu op volgorde van één tot zeven, waarbij kranen drie en vier veruit het meest intensief gebruikt zijn. Dit is het gevolg van een indeling van de kade. Door de volgorde van de ophoging zo te plannen, kan de opstelling van de kranen wijzigen zonder dat dit de klant extra transportkosten geeft. Een advies is dan ook om kranen drie en vier aan de uiteinden van de kade te plaatsen; daar waar deze minder gebruikt zullen gaan worden. Dit zal ervoor zorgen dat de vermoeiing van de kranen beter gespreid zal worden.

Windtunneltesten

Het verhogen van een kraan en het verlengen van de klap heeft uiteraard gevolgen voor de windbelasting op de kraan en de stabiliteit van de kraan. Een specifieke test die Iv kan inzetten om tot een toekomstbestendige containerkraan te komen is een windtunneltest met een schaalmodel. De verhoogde kranen krijgen te maken met meer windoppervlak, een hoger aangrijpingspunt en toenemende massa’s. Windbelastingen hebben een grote invloed op het ontwerp en de levensduur van kranen. Normaal wordt via de norm berekend wat de belastingen zijn, maar door een windtunneltest kunnen de werkelijk optredende windbelastingen op de kranen bepaald worden. Deze zullen waarschijnlijk lager zijn dan die verkregen uit de norm. Door gebruik te maken van een windtunneltest weet Iv daarnaast precies hoe de kraan zich gedraagt bij bepaalde windcondities. Hoeveel kan de kraan hebben? En het allerbelangrijkst, kan de kade dit hebben en zijn er additionele tie-downs nodig? Vanuit alle gegevens die we hebben verzameld, in combinatie met de nieuwe inzichten van de windtunneltesten, maken wij containerkranen toekomstbestendiger!

Wil je meer weten over het ophogen van containerkranen? Neem contact op met Jaco via +31 88 943 2522 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!