De output van een 3D-laserscan is een puntenwolk die bestaat uit honderden miljoenen tot zelfs miljarden meetpunten. Deze puntenwolk kan worden ingelezen in menig designpakket (bijvoorbeeld via Recap in Autodesk). Je kan de puntenwolk ook combineren met een ander model, zoals het ontwerp van een modificatie. Zo kan je eenvoudig verifiëren of het ontwerp past op het schip. Om een voorbeeld te noemen: machinekamers zitten vaak vol met equipment, piping, enzovoorts. Het 3D-laserscannen van zo’n omgeving heeft als voordeel dat nieuw equipment of piping feilloos op de bestaande situatie op het schip kan worden afgestemd en zonder risico op clashes op het schip kan worden geïnstalleerd. Een ander voordeel is dat je de situatie op het schip met de puntenwolk op elk gewenst moment kan raadplegen. Wanneer schepen in een droogdok liggen zijn ze vaak beperkt toegankelijk. Met 3D-laserscannen hoef je maar één visit aan het schip te plannen om een gedetailleerd beeld van de as-is-situatie te maken. De puntenwolk kan je vervolgens ook raadplegen als het schip bijvoorbeeld weer op zee is, en je toch nog iets wil weten over de situatie aan boord.
Dus: tijdsbesparing, kostenbesparing, minimaliseren van risico’s, beperkte site visits, efficiëntie en gemak; 3D-laserscannen biedt talloze voordelen en de toepassingsgebieden zijn eindeloos. Nevesbu heeft de techniek dan ook succesvol toegepast binnen diverse onderzeeboot- en FPSO-projecten.
Lees hier meer over ruimtelijke meettechnieken & monitoring.