Dutch |English nl | en
Hoe je de as-is-situatie van schepen het snelst en meest volledig in beeld brengt Nevesbu

Je móet weten hoe het er nu uitziet

Bij instandhoudings- of modificatieprojecten is de as-is-situatie een belangrijk uitgangspunt voor ontwerpen. Je moet weten hoe de situatie aan boord er exact uitziet om er zeker van te zijn dat nieuwe systemen en indelingen passen en niet clashen. Maar bij veel schepen ontbreekt het aan goede documentatie van het schip. Soms zijn er helemaal geen tekeningen voorhanden of zijn de tekeningen die er zijn niet up-to-date. De huidige situatie van een schip kan op diverse manieren in beeld worden gebracht. Maar met welke methode kan dit het snelst, meest volledig én (kosten)efficiënt? Het antwoord is 3D-laserscanning.

Een vollediger beeld kan je niet krijgen

Wat maakt 3D-laserscanning dan zo nauwkeurig, tijdbesparend en (kosten)efficiënt? Een 3D-laserscanner meet de x-, y- en z-coördinaten van objecten in een uiterst hoge puntdichtheid (punten per m3). Dit houdt in dat omgevingen en objecten zeer gedetailleerd worden ingemeten. Door de laserscanner op meerdere posities te plaatsen en deze met meetmerken aan elkaar te koppelen, ontstaat een volledig 3D-beeld van de situatie. In circa drie minuten tijd wordt de directe omgeving van de laserscanner gedetailleerd in kaart gebracht. Het maken van een 3D-model van de huidige situatie van een schip kan met deze methode dan ook sneller én vollediger dan met andere methodes. Bijkomend voordeel is dat ook complexe en moeilijk bereikbare objecten veilig en goed kunnen worden ingemeten.

Wat kan je met de output van een laserscan?

De output van een 3D-laserscan is een puntenwolk die bestaat uit honderden miljoenen tot zelfs miljarden meetpunten. Deze puntenwolk kan worden ingelezen in menig designpakket (bijvoorbeeld via Recap in Autodesk). Je kan de puntenwolk ook combineren met een ander model, zoals het ontwerp van een modificatie. Zo kan je eenvoudig verifiëren of het ontwerp past op het schip. Om een voorbeeld te noemen: machinekamers zitten vaak vol met equipment, piping, enzovoorts. Het 3D-laserscannen van zo’n omgeving heeft als voordeel dat nieuw equipment of piping feilloos op de bestaande situatie op het schip kan worden afgestemd en zonder risico op clashes op het schip kan worden geïnstalleerd. Een ander voordeel is dat je de situatie op het schip met de puntenwolk op elk gewenst moment kan raadplegen. Wanneer schepen in een droogdok liggen zijn ze vaak beperkt toegankelijk. Met 3D-laserscannen hoef je maar één visit aan het schip te plannen om een gedetailleerd beeld van de as-is-situatie te maken. De puntenwolk kan je vervolgens ook raadplegen als het schip bijvoorbeeld weer op zee is, en je toch nog iets wil weten over de situatie aan boord.
 
Dus: tijdsbesparing, kostenbesparing, minimaliseren van risico’s, beperkte site visits, efficiëntie en gemak; 3D-laserscannen biedt talloze voordelen en de toepassingsgebieden zijn eindeloos. Nevesbu heeft de techniek dan ook succesvol toegepast binnen diverse onderzeeboot- en FPSO-projecten.

Lees hier meer over ruimtelijke meettechnieken & monitoring. 

Wil je meer weten over het gebruik van 3D-laserscanning bij schepen? Wahyu denkt graag met je mee. Neem contact op via 088 943 3400 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!