Hoe de Oost-West As wordt ingericht als het visitekaartje van Diemen Iv-Infra

Integrale herinrichting

De Oost-West As in Diemen (bestaand uit de Hartelveldseweg en de Muiderstraatweg) is benoemd als een van de ‘sleutelgebieden’ voor het versterken van de economische en recreatieve structuur van Diemen. Het gebied moet gaan fungeren als het visitekaartje van Diemen, maar mist in de bestaande inrichting een duidelijke functie, herkenbare entrees en een eenduidige identiteit. In opdracht van Gemeente Diemen worden daarom de Hartelveldseweg, de Muiderstraatweg en de directe omgeving ruimtelijk aan elkaar gesmeed tot een herkenbare verkeersroute en verblijfsgebied. Een project met leuke technische uitdagingen. 

Verkorte voorbereidingsperiode

Naast de complete herinrichting van het maaiveld van de Hartelveldseweg en de Muiderstraatweg worden ook het riool en de trambaan vervangen. Het voetpad langs de Weespertrekvaart wordt omgevormd in een promenade met een hoogwaardige uitstraling en het kruispunt met de Prins Bernhardlaan wordt omgevormd van een T-splitsing naar een rotonde. De gemeente Diemen heeft Iv-Infra gevraagd om het stedenbouwkundig ontwerp van Bureau Sant en Co verder uit te werken tot een technisch voorontwerp (VO). Nadat het VO was vastgesteld heeft Iv-Infra het VO voor de laatste drie fases direct vertaald naar een bestek waarbij de definitief ontwerpfase is overgeslagen. Door het overslaan van het definitief ontwerp heeft de voorbereiding in een aanzienlijk kortere periode plaatsgevonden. De voorbereiding voor het vervangen van de trambaan is door het GVB uitgevoerd, waarbij Iv-Infra verantwoordelijk was voor de inpassing van het ontwerp van de trambaan en de bovenleidingmasten.

Een complexe herinrichting

De Oost-West As betreft een belangrijke ontsluitingsweg die het centrum en de nieuwbouwwijk ‘De Sniep’ met de A10 en de Provincialeweg verbindt. De Oost-West As bestaat uit de straten Muiderstraatweg en de Hartveldseweg en heeft een totale lengte van ruim 1,5 kilometer. Alle omgevingsfactoren en de vele aanwezige modaliteiten maken de herinrichting van het gebied complex. De Oost-West As is gelegen op een waterkering en biedt tevens ruimte aan een tramverbinding met Amsterdam. De tramverbinding wordt niet alleen gebruikt voor personenvervoer, maar betreft ook de verbinding met de hoofdwerkplaats van het GVB. De Oost-West As heeft hierdoor een vitale functie voor het functioneren van het tramvervoer voor heel Amsterdam. Ondergronds zijn er ook de nodige uitdagingen. Het bestaande riool bevindt zich midden in een hoofdnutstracé met daarin onder andere een transportleiding voor het drinkwater van Waternet. 

In eerste instantie was de vraag om bij de herinrichting van de Oost-West As het verouderde gemengde stelsel te vervangen door een gescheiden stelsel dat geschikt is om de intensieve regenbuien van de toekomst te verwerken. Door de unieke ligging op de waterkering bleek dit niet overal mogelijk doordat de hemelwaterafvoer (HWA) op sommige locaties bij extreem hoge waterstanden in het boezemwater kortsluiting veroorzaakte tussen het lager gelegen maaiveld achter de waterkering en het boezemwater buiten de waterkering. In samenspraak met de gemeente Diemen is dit opgelost door op de lager gelegen delen de afwatering van het hemelwater via het gemengde stelsel af te voeren.

Dimensionering gemengd stelsel en HWA-stelsel

Ten behoeve van het dimensioneren van het gemengde stelsel en het HWA-stelsel heeft Iv-Infra met behulp van SOBEK een dynamische berekening uitgevoerd. Het stelsel is doorgerekend bij een bui 10 en bij een bui van Herwijnen. Bij bui 10 mag geen water op straat staan en bij bui Herwijnen mag geen water in de aangrenzende panden stromen. De uitdaging bij de berekening van het gemengde stelsel was de aansluitingen op het bestaande gemengde stelsel. Dit stelsel is niet geschikt voor de bui van Herwijnen, zodat dit in het bestaande stelsel tot een stijghoogte tot boven het maaiveld zou leiden. Als gevolg hiervan zouden de afmetingen van het nieuwe stelsel enorme diameters aannemen die niet zijn in te passen in de reeds drukbezette bodem. Samen met de gemeente Diemen zijn uitgangspunten bepaald voor de maximale stijghoogtes in het bestaande stelsel om zo tot een reëler ontwerp van het nieuwe stelsel te komen, dat toekomstvast is zonder dat dit tot enorme diameters van het nieuwe stelsel heeft geleid. Doordat er in het bestaande stelsel met vaste stijghoogtes is gerekend, is er sprake van een robuust ontwerp aangezien er geen gebruik wordt gemaakt van de buffercapaciteit van het bestaande stelsel.

Dimensionering gemengd stelsel en HWA-stelsel

Ten behoeve van het dimensioneren van het gemengde stelsel en het HWA-stelsel heeft Iv-Infra met behulp van SOBEK een dynamische berekening uitgevoerd. Het stelsel is doorgerekend bij een bui 10 en bij een bui van Herwijnen. Bij bui 10 mag geen water op straat staan en bij bui Herwijnen mag geen water in de aangrenzende panden stromen. De uitdaging bij de berekening van het gemengde stelsel was de aansluitingen op het bestaande gemengde stelsel. Dit stelsel is niet geschikt voor de bui van Herwijnen, zodat dit in het bestaande stelsel tot een stijghoogte tot boven het maaiveld zou leiden. Als gevolg hiervan zouden de afmetingen van het nieuwe stelsel enorme diameters aannemen die niet zijn in te passen in de reeds drukbezette bodem. Samen met de gemeente Diemen zijn uitgangspunten bepaald voor de maximale stijghoogtes in het bestaande stelsel om zo tot een reëler ontwerp van het nieuwe stelsel te komen, dat toekomstvast is zonder dat dit tot enorme diameters van het nieuwe stelsel heeft geleid. Doordat er in het bestaande stelsel met vaste stijghoogtes is gerekend, is er sprake van een robuust ontwerp aangezien er geen gebruik wordt gemaakt van de buffercapaciteit van het bestaande stelsel.

Een puzzel die in goede samenwerking is opgelost

Er is eerst een ontwerp van het rioolstelsel gemaakt dat op basis van de KLIC-gegevens (ligging van kabels en leidingen) is ingepast in de ondergrond. Het maken van proefsleuven was voor een groot deel niet mogelijk doordat het stelsel was gelegen in de druk bereden ontsluitingsweg van Diemen. Tijdens de uitvoering van de eerste fase bleek dat er onverwachte conflicten waren met kabels en leidingen, waardoor het ontwerp van het riool moest worden aangepast. Dit leidde tot het omzetten van de hoofdstroom en overige aanpassingen waardoor de berekeningen tijdens de uitvoering opnieuw moesten worden uitgevoerd. Hiermee is het effect van de tijdens de uitvoering gemaakte ontwerpkeuzes bepaald en zijn de benodigde aanpassingen uitgewerkt. Bij de eerste fase bleek bijvoorbeeld dat een van de voorziene hoofdafvoeren door de onvoorziene ligging van een hoofdwaterleiding niet gerealiseerd kon worden. Een groot deel van het rioolstelsel van fase 2 moest hierdoor worden aangepast. Bij het maken van de keuzes tijdens de uitvoering heeft naast de capaciteit van het rioolstelsel de onderhoudbaarheid van het  systeem centraal gestaan. Zo is het toepassen van zinkers in het stelsel zoveel mogelijk voorkomen en zijn doodlopende strengen vermeden. Een puzzel die in een hectisch en dynamisch proces is opgelost in goede samenwerking met de gemeente Diemen.

Uitvoering gaat sneller dan verwacht

Tijdens de voorbereiding van het project bleek al dat men tijdens de uitvoering ook de benodigde uitdagingen tegemoet konden zien. De complexe omgeving maakt dat er een zeer beperkte ruimte beschikbaar is om de werkzaamheden uit te voeren. Afsluitingen van de weg en de trambaan zijn alleen kortstondig toegestaan, waardoor een groot deel van de uitvoering niet alleen binnen een beperkte ruimte maar ook binnen een beperkte tijd moet plaatsvinden. De eerste twee fases van het project zijn reeds succesvol afgerond en de derde fase is nog in uitvoering. Als de uitvoering zo voorspoedig blijft verlopen is het gehele project eerder klaar dan gepland.

Meer weten over dit project of onze kennis ten aanzien van (integrale) herinrichtingen? Jacqueline gaat graag met je in gesprek. Neem contact op via 088 943 2247 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!