GeoDuct, samenspel met de natuur
 " />
Dutch |English nl | en
GeoDuct, samenspel met de natuur
 

GeoDuct, samenspel met de natuur

Infrastructuurprojecten hebben een grote ecologische voetafdruk en leiden vanuit het winnings-, bewerkings- en transportproces tot een hoge milieubelasting. Tegelijkertijd moeten grote delen van de bestaande Nederlandse infrastructuur worden vervangen en/of gerenoveerd (V&R- opgave). Omdat Rijkswaterstaat zichzelf tot doel heeft gesteld om vanaf 2030 volledig circulair te werken, heeft zij een oproep aan de markt gedaan (via de methode SBIR: Strategic Business Innovation Research) voor het ontwikkelen van innovatieve circulaire viaducten, die veelvuldig kunnen worden hergebruikt. Iv-Infra heeft deze handschoen opgepakt en samen met diverse ketenpartners, waaronder Dura Vermeer, Geotec Solutions, Heusker, Wagemaker, Ploegam en Zwarts & Jansma Architecten, het zogenaamde GeoDuct ontwikkeld.

Het GeoDuct

Het GeoDuct is een viaduct dat volledig is opgebouwd uit gebiedseigen, lokale grond dat is ingesloten door geotextiel. Een natuurlijke boog verzorgt de krachtsafdracht en een paalfundering is niet nodig. De grond wordt niet gebonden of vermengd en het geotextiel kan gerecycled, biobased of losmaakbaar ontworpen worden. Dit resulteert in een lagere milieubelasting op het gebied van circulariteit en emissies

Een circulair concept

De lagere milieubelasting ten aanzien van circulariteit komt voort uit het primaire en secundaire materiaalgebruik. Voor het GeoDuct is 95% minder primair materiaalgebruik nodig vergeleken met een traditioneel viaduct van beton en staal. En doordat het GeoDuct 100% losmaakbaar is, zijn de grondstoffen zeer goed hoogwaardig herbruikbaar. Dit in tegenstelling tot beton met wapeningsstaal, wat bij einde levensduur/opheffing niet meer de waarde van primaire grondstoffen heeft en slechts gerecycled kan worden.

Lagere CO2-emissies

De CO2-emissie van een viaduct wordt grotendeels bepaald door het materiaalgebruik. De productie van materialen zoals beton en staal resulteren in veel CO2-emissie. Dat is bij gebruik van respectievelijk geotextiel en grond veel minder of niet het geval.
Op basis van indicatieve berekeningen heeft de ontwikkeling (productie van materialen en activiteiten op de bouwplaats) van het GeoDuct een 50% lagere CO2-emissie vergeleken met een conventioneel viaduct van beton en staal.
 

Constructieve haalbaarheid

Op dit moment is de constructieve haalbaarheid rekenkundig aangetoond en willen we het GeoDuct demonstreren in een relevante testomgeving. Om het prototype op de gewenste schaal te bouwen wordt het ontwerp verder uitontwikkeld, waarna het prototype gebouwd en uitgebreid getest zal worden. Indien de innovatie op het niveau van TRL6 kan worden gebracht, achten de deelnemers het concept van het GeoDuct voldoende bewezen om het in innovatieve aanbestedingsprojecten mee te nemen. De resterende detailengineering kan dan binnen het eerste commerciƫle project worden uitgevoerd.