De gepresenteerde evaluatiemethode – Multi Policy Multi Criteria Analysis – is een eerste stap in het evalueren van iVRi’s op basis van meerdere beleidsdoelen, in plaats van losse indicatoren. Deze methode is een variatie op een Multi Criteria Analyse, waarbij een enkel beleidsdoel wordt gekwantificeerd met een aantal indicatoren, die elk een weging krijgen toegewezen. Met een MP-MCA is het mogelijk om meerdere beleidsdoelen tegelijk te evalueren, waarbij ieder beleidsdoel een eigen set gewichten krijgt. Daarnaast kan de Multi Policy Multi Criteria Analysis de beleidsdoelen onderling ook wegen, waardoor wegbeheerders hun voorkeur kunnen aangeven tussen de beleidsdoelen die passen binnen het gewenste verkeersbeleid. Een voorbeeld is dat een wegbeheerder het beleidsdoel ‘prioriteren van vrachtverkeer’ zwaarder vindt wegen dan het beleidsdoel ‘minimaliseren van omgevinshinder’.
Hiertoe zijn de eerder genoemde vijf beleidsdoelen gekwantificeerd aan een aantal indicatoren. De redenering is hierbij als volgt: wanneer een wegbeheerder een beleidsdoel toepast (bijvoorbeeld het prioriteren van vrachtverkeer) kunnen andere indicatoren zoals de algehele verkeersprestatie, de veiligheid, de eerlijkheid en de omgevingsimpact niet worden weggelaten in de evaluatie van het beleid.
Het gewicht dat aan elk van de overige indicatoren wordt gegeven kan daarbij wel verschillen. Logischerwijs zal bij het prioriteren van vrachtverkeer de indicator voor de prestaties van het vrachtverkeer belangrijker worden gevonden dan de indicator voor het gehele kruispunt. Voor elk beleidsdoel zijn vervolgens de gewichten per indicator vastgesteld door het raadplegen van experts op het gebied van iVRI’s. Tijdens deze studie is hiervoor een format opgesteld en door een selecte groep experts uitgevoerd. Door in de toekomst een groter aantal iVRI-experts te laten wegen kunnen de gewichten nauwkeurig worden bepaald, wat de robuustheid van de methode ten goede komt.
Het vooraf bepalen van de wegingen heeft een voordeel tijdens het evaluatieproces. Het is voor een wegbeheerder namelijk niet nodig dit zelf te doen. Dat maakt het uitvoeren van een MP-MCA-evaluatie minder kennisintensief. Tijdens het uitvoeren van de evaluatie dient de wegbeheerder de indicatoren te berekenen op basis van data uit de iVRI en vervolgens aan te geven welke beleidsdoelen belangrijk worden gevonden. Het resultaat van de evaluatie geeft direct inzicht in de prestaties van de geëvalueerde beleidsdoelen, en kan worden ingezet om op strategisch niveau te kijken naar de prestaties van een verkeerslicht ten opzichte van het beleid. De afbeelding hierboven illustreert de prestaties van een iVRI per beleidsdoel van 3 alternatieve regelscenario’s.
De afbeelding illustreert de prestatie van ieder regelscenario (A, B, of C) voor ieder beleidsdoel, weergegeven op de assen van het webdiagram. Regelscenario A presteert het beste op beleidsdoel eerlijkheid. Regelscenario B presteert minder op eerlijkheid, maar beter op totale doorstroming en prioriteren. Dit geeft de wegbeheerder een hulpmiddel in het evalueren van beleidsdoelen voor iVRI.